یک ماه پیش

نکات و دستور پخت لوبیا پلو با گوشت قلقلی ساده با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت لوبیا پلو با گوشت قلقلی ساده با طعمی بی نظیر

لوبیا پلو با گوشت قلقلی یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار آشپزی ایرانی محسوب می شود. این غذا با دستورپخت های متنوعی در سراسر کشور تهیه می گردد و از محبوبیت ویژه ای در میان خانواده های ایرانی برخوردار است. در ادامه، با پیروی از مراحل آموزشی دقیق و گام به گام، نحوه تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار را به طور کامل مشاهده خواهید نمود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۴ پیمانه
لوبیا سبز۳۰۰ گرم
هویج۲ عدد
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
 پودر دارچین و روغن مایعبه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

لوبیا پلو با گوشت قلقلی ساده با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی ساده، ابتدا گوشت گوسفندی را به قطعات کوچک تر خرد می کنیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. سپس یک عدد پیاز را با دندانه های ریز رنده کرده و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. پیاز را همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه گوشت اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. سپس به اندازه یک گردو از گوشت بر می داریم و قلقلی می کنیم.

مرحله 2

گوشت های قلقلی را درون یک ظرف مناسب قرار داده و اجازه می دهیم درون یخچال استراحت کنند تا منسجم شوند. در این فاصله هویج را می شوییم، پوست آن را جدا کرده و به صورت خلالی خرد می کنیم. لوبیا سبز را نیز به اندازه و فرم دلخواه خرد می کنیم و پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله 3

در ادامه مقداری روغن مایع درون تابه ای مناسب قرار داده و پیاز را به آن اضافه می کنیم. پیاز را تفت می دهیم تا سبک شود. سپس هویج و لوبیا سبز را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبزیجات کمی نرم و پخته شوند.

مرحله 4

در ادامه رب گوجه فرنگی را همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی و ادویه ها از بین برود و رنگ رب گوجه فرنگی باز شود.

مرحله 5

پس از اینکه رب گوجه فرنگی روغن انداخت، نصف فنجان آب جوش و زعفران دم کرده را به تابه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا آب مواد کشیده شود. سپس گوشت های قلقلی را از یخچال خارج کرده و در تابه ای جداگانه با مقداری روغن مایع تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند.

مرحله 6

گوشت های قلقلی سرخ شده را به مخلوط سبزیجات اضافه می کنیم و همه را با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند و مزه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و آن را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله 7

در این فاصله برنج را با آب سرد می شوییم و زمانی که آب جوش آمد، برنج را به همراه نمک درون قابلمه می افزاییم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این مدت، برنج را درون آبکش ریخته و آبکشی می کنیم.

مرحله 8

در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم. ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنظیم کرده و یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم. سپس مخلوط گوشت قلقلی را به صورت پخش روی برنج اضافه می کنیم و مقداری پودر دارچین و زعفران دم کرده روی مواد گوشتی می ریزیم.

مرحله 9

این مرحله را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم و در لایه آخر مقداری زعفران دم کرده به صورت پخش روی برنج می ریزیم. سپس روی برنج را با کمک دسته کفگیر چند حفره عمیق ایجاد می کنیم تا پلو بهتر دم بکشد. درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار داده و اجازه می دهیم لوبیا پلو به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله 10

پس از گذشت این مدت، زمانی که پلو دم کشید، آنرا مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس درون ظرف مورد نظرمان می کشیم. در نهایت لوبیا پلو را به همراه سالاد شیرازی یا ماست سرو می کنیم.