یک ماه پیش

نکات و دستور پخت ارده کنجد، یک صبحانه مقوی و سالم به روش سنتی!

نکات و دستور پخت ارده کنجد، یک صبحانه مقوی و سالم به روش سنتی!

ارده کنجد یکی از محصولات سنتی و ارزشمند در فرهنگ غذایی ایرانی است که غنی از خواص تغذیه‌ای و طعم لذیذی برخوردار می‌باشد. این چاشنی مقوی، به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب برای وعده صبحانه مطرح است، زیرا می‌تواند انرژی کافی را برای انجام فعالیت‌های روزمره تأمین کند. ارده کنجد دارای بافتی نرم و سبک است و به راحتی قابل تهیه می‌باشد. در ادامه، با مطالعه راهنمای مرحله به مرحله آموزشی در وبلاگ کدبانو، می‌توانید با جزئیات کامل فرآیند تولید این محصول سنتی آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کنجد۱ لیوان
روغن مایع یا روغن کنجد۳ تا ۴ قاشق غذا خوری

ارده کنجد، یک صبحانه مقوی و سالم به روش سنتی!

مرحله 1

ابتدا مقداری کنجد را داخل یک تابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. کنجدها را هم بزنید تا خوب تفت داده شوند و بوی خامی آن‌ها گرفته شود. کنجدها را تقریبا ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت خیلی کم تفت دهید و مدام آن‌ها را هم بزنید.

مرحله 2

در هنگام تفت دادن کنجدها حتما مدام آن‌ها را هم بزنید تا به یک اندازه تفت داده شوند. در غیر این صورت ممکن است مقداری بسوزند و مقداری هم خوب تفت نخورند. بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله 3

وقتی که کنجدها خنک شدند آن‌ها را داخل میکسر یا دستگاه آسیاب بریزید و کاملا پودر کنید. کنجدها باید کاملا پودر شوند به طوری که روغن بیاندازند و کمی حالت چسبندگی و خمیری پیدا کنند. بافت کنجد بعد از پودر شدن یکدست، نرم و کرمی می‌شود.

مرحله 4

بعد میکسر را خاموش کنید و مقداری روغن مایع به کنجد‌ها اضافه کنید. سپس دوباره با هم میکس کنید تا روغن کاملا به خورد کنجدها برود و خوب با هم مخلوط شوند. وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده خمیری، نرم و یکدست شد میکسر را خاموش کنید.

مرحله 5

به جای روغن مایع می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید و داخل میکسر بریزید. سپس با کنجدها میکس کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. در این صورت در نهایت ارده کنجد عطر و طعم بهتری دارد و از لحاظ ارزش غذایی بسیار مقوی‌تر و سالم‌تر است.

مرحله 6

سپس ارده کنجد را داخل یک ظرف شیشه‌ای مناسب و تمیز بریزید و در آن را محکم ببندید. بعد شیشه را در یخچال قرار دهید و برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید. در هنگام استفاده از ارده کنجد مقداری از آن را داخل یک ظرف مناسب بریزید. در آخر ارده کنجد را همراه با شیره انگور یا شیره خرما در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی با نان تازه سرو کنید.