یک ماه پیش

نکات و دستور پخت حلوای کنجد به روش سنتی و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت حلوای کنجد به روش سنتی و طعمی بی نظیر

حلوای کنجدی یکی از انواع حلواهای سنتی و خوشمزه خاورمیانه است که علاوه بر طعم بی‌نظیر آن، فواید و خواص متعددی نیز دارد. این حلوای خوشمزه که از ترکیب سنتی کنجد، شکر، گلاب و برخی ادویه‌های خاص تهیه می‌شود، نه تنها به لحاظ طعم و مزه بسیار مطلوب است، بلکه به دلیل برخورداری از ارزش‌های غذایی و درمانی فراوان نیز به یکی از میان‌وعده‌های مورد علاقه در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. در ادامه با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش گام‌به‌گام و کامل چگونگی تهیه این حلوای خوشمزه و سالم را مشاهده خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد گندم۱ لیوان
کتجد آسیاب شده۱ لیوان
کره۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع½ لیوان سرخالی
شکر۱٫۵ لیوان
آب۲٫۵ لیوان
گلاب½ فنجان
پودر هل½ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

حلوای کنجد به روش سنتی و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه حلوای کنجدی خوشمزه، ابتدا شربت حلوا را آماده می کنیم. برای این منظور، شکر را همراه با آب و پودر هل در یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر ذوب شود.

مرحله 2

پس از جوشیدن شربت، گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم یک دقیقه دیگر بجوشد. سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا شربت خنک شود.

مرحله 3

در این مرحله، آرد گندم را در یک تابه مناسب الک می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود.

مرحله 4

پس از آن، کنجد آسیاب شده را به تابه اضافه کرده و به همراه آرد، به مدت 5 دقیقه تفت می دهیم. سپس ترکیب کنجد و آرد را درون الک می ریزیم و مجددا به تابه باز می گردانیم.

مرحله 5

در ادامه، روغن مایع و کره را به تابه اضافه کرده و به آرامی تفت می دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس شربت را به تابه اضافه کرده و هم می زنیم تا بافت حلوا نرم شود.

مرحله 6

پس از اضافه کردن تمام شربت، به آرامی حلوا را تفت می دهیم تا از دیواره های تابه جدا شود. سپس آن را به صورت گهواره ای در تابه تکان می دهیم تا منسجم و یکدست شود.

مرحله 7

در نهایت، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم حلوا کمی خنک شود. سپس آن را درون قالب سیلیکونی می ریزیم و با پشت قاشق فشرده می کنیم. قالب را در یخچال قرار می دهیم تا حلوا کاملا خنک شود.

مرحله 8

پس از اینکه حلوا منسجم و خنک شد، قالب را از یخچال خارج کرده و به آرامی حلوا را از قالب خارج می کنیم. سپس آن را درون ظرف مورد نظر می چینیم. در صورت تمایل، می توانیم حلوا را به صورت یک جا درون بشقاب بریزیم و با قاشق یا سیخ کباب تزیین کنیم.