یک ماه پیش

نکات و دستور پخت خوراک لوبیا چیتی ساده با سیب زمینی و طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت خوراک لوبیا چیتی ساده با سیب زمینی و طعم بی نظیر

خوراک لوبیا چیتی یکی از صبحانه های بسیار محبوب و متداول در سراسر جهان محسوب می‌شود. این غذای اصیل و سنتی ایرانی با ترکیبی متنوع از مواد غذایی همچون لوبیا چیتی، قارچ، سیب زمینی و سایر مکمل‌های مغذی پخته می‌شود. در ادامه، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این خوراک لذیذ و مقوی را در وبلاگ کدبانو مشاهده خواهید نمود. این راهنمای جامع و تخصصی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید این غذای خوشمزه و پرطرفدار را به شیوه‌ای ساده و در خانه تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
لوبیا چیتی۳ پیمانه
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۱ حبه
سیب زمینی۲ عدد متوسط
کره۵۰ گرم
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
عصاره گوشت۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

خوراک لوبیا چیتی ساده با سیب زمینی و طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی ساده، ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل درون یک کاسه آب قرار می دهیم و در صورت امکان هر چند ساعت یک بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لوبیا به طور کامل گرفته شود.

مرحله 2

در این مرحله، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و سپس به همراه کره و روغن زیتون داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا شیشه ای شود.

مرحله 3

حال، سیر را رنده کرده و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم. مواد را یک دقیقه دیگر تفت داده، سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی سرخ می کنیم.

مرحله 4

پس از اینکه رب گوجه فرنگی خوشرنگ شد، لوبیا چیتی را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. سپس 2 لیوان آب جوش را به همراه عصاره گوشت به قابلمه اضافه کرده و مواد درون قابلمه را با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 5

حال، مقدار فلفل سیاه و نمک اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا لوبیا به مدت یک تا یک ساعت و 30 دقیقه بپزد. در همین حین، سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت حبه ای خرد می کنیم.

مرحله 6

در این مرحله، سیب زمینی ها را با آب سرد می شوییم تا نشاسته اضافی شان از بین برود، سپس با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله 7

پس از اینکه روغن داغ شد، سیب زمینی ها را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند. پس از 30 دقیقه از پخت لوبیا چیتی، سیب زمینی های سرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 8

حال باید صبر کنیم تا خوراک کم آب شود و لوبیا ها به طور کامل بپزند. این خوراک به دلیل وجود سیب زمینی لعاب دار می شود، اما اگر تمایل داشته باشیم لعاب خوراک بیشتر شود می توانیم از آرد گندم نیز استفاده کنیم.

مرحله 9

برای این منظور، آرد را به همراه 1 قاشق غذاخوری روغن داخل یک تابه کوچک تفت می دهیم تا آرد کمی سرخ شود، سپس به خوراک اضافه می کنیم. در پایان، پس از اینکه خوراک آماده شد، آن را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان سرو می کنیم.