۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان پلنگی، یک نان متفاوت و خوشمزه برای صبحانه!

نکات و دستور پخت نان پلنگی، یک نان متفاوت و خوشمزه برای صبحانه!

نان پلنگی یکی از انواع خوشمزه و لذیذ نان‌های سنتی است که بافتی سبک، نرم و لطیف دارد. این نان فانتزی و خوش‌طعم به راحتی و با سرعت قابل تهیه است. از نان پلنگی می‌توان به عنوان یک گزینه مناسب و پرطرفدار برای صرف صبحانه یا میان‌وعده استفاده نمود، زیرا این نوع نان علاوه بر طعم مطبوع، دارای ارزش غذایی مقوی نیز می‌باشد. در ادامه با مطالعه مرحله به مرحله طرز تهیه نان پلنگی در وبلاگ آموزشی کدبانو، با چگونگی تهیه این نوع نان خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد نان فانتزی۵۰۰ گرم
شیر۲۳۰ گرم
آبتقریبا ۱۳۰ گرم
زرده تخم مرغ۲ عدد
خمیر مایه۸ گرم
نمک۱۰ گرم
شکر۱۵ گرم
کره۳۵ گرم
آرد برنج۷۰ گرم
آب ولرم۷۵ گرم
خمیر مایه۴ گرم
نمک۲ گرم
شکر قهوه‌ای۱۰ گرم
روغن مایع۱۸ گرم
پودر کاکائو۱ قاشق مربا خوری سر خالی

نان پلنگی، یک نان متفاوت و خوشمزه برای صبحانه!

مرحله 1

ابتدا برای اطمینان از سالم بودن خمیر مایه، در نصف لیوان آب یک قاشق مربا خوری شکر را حل کرده و خمیر مایه را به آن اضافه و خوب ترکیب کنید. سپس ظرف را در دمای محیط قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند. پس از تشکیل حباب‌ها در اطراف لیوان، خمیر مایه سالم و آماده استفاده است.

مرحله 2

در این مرحله، آرد را الک کرده و با اضافه کردن نمک و شکر مخلوط کنید. سپس زرده‌های تخم مرغ را جدا و به مخلوط اضافه کرده و با شیر و آب به تدریج خمیر را ورز دهید تا بافت یکدست و مناسب شود. در نهایت، کره را به خمیر اضافه و خوب ورز دهید.

مرحله 3

خمیر را به شکل گلوله درآورده و در دمای محیط به مدت 15 دقیقه استراحت دهید. سپس آن را به چانه‌های 75 گرمی تقسیم کرده و دوباره به مدت 15 دقیقه استراحت دهید.

مرحله 4

در این زمان، مواد رومال را آماده کنید. آرد برنج، نمک، شکر قهوه‌ای، خمیر مایه و پودر کاکائو را با هم مخلوط کرده و سپس روغن مایع و آب را به آن اضافه کنید تا بافت مناسب برای رومال کردن به دست آید.

مرحله 5

قالب را با روغن چرب کرده و کاغذ روغنی در کف آن قرار دهید. چانه‌های خمیر را در قالب بچینید و با مواد رومال روی آن‌ها را بپوشانید. اجازه دهید تا 20 دقیقه مواد رومال جذب خمیرها شود. سپس با اسپری آب سطح آن‌ها را مرطوب کنید.

مرحله 6

قالب را در فر که از قبل گرم شده است قرار دهید و به مدت 20 تا 25 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد بپزید تا سطح طلایی رنگ و مغز آن‌ها کاملاً پخته شود.

مرحله 7

پس از پخت، قالب را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا کمی خنک شوند. سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف دیگری قرار دهید. در صورت تمایل، می‌توانید روی نان‌ها مقداری عسل یا شکلات ذوب شده بریزید و تزئین کنید. در نهایت، نان پلنگی را در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده همراه با کره، مربا، عسل و چای داغ یا قهوه سرو کنید.