۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت حلیم گیاهی به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت حلیم گیاهی به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

حلیم گیاهی یا وگان، یکی از انواع صبحانه‌های سنتی و متداول ایرانی است که با ترکیب مواد غذایی متنوع و مغذی تهیه می‌شود. این صبحانه ساده و خوش‌طعم، علاوه بر ارزش غذایی بالا، از محبوبیت گسترده‌ای در میان مردم ایران برخوردار است. در ادامه، با راهنمایی گام‌به‌گام و کامل در وبلاگ کدبانو، نحوه تهیه و آماده‌سازی حلیم گیاهی مورد بررسی و شرح داده خواهد شد تا خوانندگان بتوانند این غذای خوشمزه را به راحتی در منزل خود تهیه نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
جو دو سر پرک۱ لیوان
شیر گیاهی۳ لیوان
بلغور گندم۲٫۵ قاشق غذاخوری
آرد گندم۱ قاشق مرباخوری
آب ولرم½ لیوان
کره گیاهی۲ قاشق غذاخوری
دارچینبه مقدار کافی
کنجد و شکربه مقدار کافی

حلیم گیاهی به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه حلیم گیاهی خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا بلغور گندم را در یک کاسه آب خیس کرده و اجازه می دهیم 4 ساعت نرم شود. سپس آن را آبکشی کرده و همراه با 1 لیوان آب در یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

در این مرحله، قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم بلغور حدود 30 تا 40 دقیقه بپزد. همزمان، شیر گیاهی را با آرد گندم، آب ولرم و جو دو سر پرک در یک قابلمه جداگانه تهیه کرده و روی حرارت قرار می دهیم. در صورت تمایل، می توانیم از شیر گاو یا گوسفند نیز استفاده کنیم.

مرحله 3

مواد را به صورت مرتب هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم جو پرک لعاب بیندازد. در ادامه، بلغور پخته شده را به قابلمه حاوی مواد اضافه کرده و به آرامی با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 4

حرارت را کم می کنیم و حلیم را به صورت مداوم هم می زنیم تا ته نگیرد. در همین حین، کره را در یک تابه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا به طور کامل ذوب شود، سپس دارچین و شکر را اضافه می کنیم.

مرحله 5

مواد را کمی تفت می دهیم تا شکر به طور کامل ذوب شود، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا باید هم زدن حلیم را تا زمانی که به غلظتی شبیه به ماست برسد ادامه دهیم.

مرحله 6

توجه داشته باشید که حلیم پس از سرد شدن سفت تر می شود و به همین دلیل نباید روی حرارت خیلی غلیظ شود. در نهایت، حلیم را درون ظرف مورد نظر می ریزیم و با ترکیب شکر و دارچین تزیین می کنیم.