۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک کنجدی، مناسب برای عصرانه و صبحانه!

نکات و دستور پخت کیک کنجدی، مناسب برای عصرانه و صبحانه!

کیک کنجدی یکی از انواع شیرین‌پزی‌های متمایز و لذیذ به شمار می‌آید که از بافتی سبک و ظریف برخوردار است. این دسر خوش‌طعم و اشتها‌برانگیز به آسانی قابل تهیه و آماده‌سازی است، و به همین دلیل برای پذیرایی و میان‌وعده‌های سالم و مقوی بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. در ادامه با راهنمای گام به گام و کامل طرز تهیه کیک کنجدی در وبلاگ آموزشی کدبانو همراه شوید تا با این دسر خوش‌طعم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۴ عدد
شکر۱ و نیم پیمانه
روغن۱ پیمانه
ماست۱ پیمانه
بکینگ پودر۱ بسته معادل ۱۰ گرم
آرد۲ پیمانه
کنجد۲ قاشق غذا خوری

کیک کنجدی، مناسب برای عصرانه و صبحانه!

مرحله 1

ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با هم‌زن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست شود. سپس شکر را به آن‌ها اضافه کرده و به مدت ۹ دقیقه با هم‌زن برقی خوب هم بزنید.

مرحله 2

در هنگام هم زدن تخم‌ مرغ‌ها و شکر، ابتدا از دور کند هم‌زن برقی استفاده کنید و سپس کم کم سرعت هم‌زن را زیاد کنید تا خوب با هم مخلوط، یکدست، کرم رنگ و کشدار شوند. سپس ماست را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید.

مرحله 3

بعد مخلوط را کمی هم بزنید تا ماست با مواد خوب مخلوط و یکدست شود. سپس روغن مایع را روی مواد بریزید و کمی هم بزنید تا روغن به خورد مخلوط برود و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله 4

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن یکدست شود. بعد مقداری بکینگ پودر به آرد اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. دوباره ترکیب آرد با بکینگ پودر را الک کنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله 5

بعد از آن ترکیب آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کرده و با لیسک به شکل دورانی در یک جهت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود. سپس داخل یک قالب سیلیکونی با فرم و اندازه دلخواه را کاملاً چرب کنید.

مرحله 6

بعد در داخل قالب و دیواره‌های آن کنجد بپاشید به طوری که کنجد کاملا کف و دیواره‌ها را بپوشاند. دقت کنید چون قالب سیلیکونی نرم است یک بشقاب زیر قالب قرار دهید تا در هنگام بلند کردن قالب راحت بتوانید آن را جابجا کنید و مواد بیرون نریزد.

مرحله 7

سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید و قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. بعد از آن دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و اجازه دهید تا کیک داخل فر به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه خوب بپزد و سطح آن طلایی رنگ شود.

مرحله 8

در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود. دقت کنید چون میزان دمای فرهای مختلف با یکدیگر فرق دارد ممکن است زمان پخت در هر فر کمی تغییر کند. بعد از ۳۰ دقیقه میزان پخت کیک را با یک سیخ چوبی تست کنید.

مرحله 9

برای تست پخت کیک یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کرده و بیرون بیاورید. اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته و آماده شده است. بعد قالب کیک را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود.

مرحله 10

بعد از آن کیک را به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید. سپس با سلیقه و دلخواه خودتان مقداری شکلات ذوب شده یا گاناش یا خامه فرم گرفته را داخل یک قیف مناسب بریزید و سطح کیک را با آن تزئین کنید.

مرحله 11

با سلیقه خودتان می‌توانید برای تزئین روی کیک از مقداری کنجد، پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، خلال بادام یا شکلات چیپسی و چند برش حلقه‌ای موز یا توت فرنگی استفاده کنید. سپس کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله 12

در آخر چند برش از کیک کنجدی را داخل یک ظرف مناسب بچینید و آن را به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده سالم و مقوی برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.