۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت رب آلوچه به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت رب آلوچه به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

برای تهیه رب آلوچه، ابتدا آلوها را شسته و ساقه‌های آن‌ها را جدا می‌کنیم. سپس آلوها را در قابلمه ای با کمی آب قرار می‌دهیم تا به خوبی بپزند. پس از آنکه آلوها به اندازه کافی نرم شدند، مخلوط را از روی حرارت برداشته و خنک می‌کنیم. در ادامه، آلوچه‌ها را از صافی عبور داده و گوشت آنها را دوباره روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا شروع به جوشیدن کند.پس از جوشیدن، با استفاده از قاشق کف مخلوط را جدا کرده و نمک اضافه می‌کنیم. زمانی که مخلوط به غلظت مناسب رسید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و در دمای محیط خنک می‌کنیم. سپس رب آلوچه را در یک سینی تمیز ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار می‌دهیم تا به طور کامل خشک شود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
الو یا آلوچه۵ کیلو
آب۱ لیوان
نمک۱ قاشق غذا خوری

رب آلوچه به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه رب آلوچه مرحله به مرحله، ابتدا آلوها را تمیز بشویید و ساقه‌های آن‌ها را جدا کنید. سپس آلوها را داخل یک قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن‌ها بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله 2

پس از آن، اجازه دهید تا آلوچه‌ها به اندازه‌ای در آب بجوشند که گوشت آن‌ها به راحتی از هسته جدا شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا مخلوط کمی سرد شود.

مرحله 3

بعد از آن، آلوچه‌ها را از صافی رد کنید تا پوست و هسته آن‌ها جدا شود و گوشت آلوچه‌ها را داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله 4

پس از جوشیدن مخلوط، با قاشق کف روی آن را جدا کنید تا رب آلوچه خوش رنگ‌تر و خوش طعم‌تر شود. سپس رب آلوچه را کمی هم بزنید تا کم کم آب آن جمع شود و غلظت آن بیشتر شود. در نهایت، مقداری نمک به رب آلوچه اضافه کنید.

مرحله 5

بعد از اضافه کردن نمک، رب آلوچه را هم بزنید تا نمک کاملا با آن مخلوط شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود. در این مرحله، یک سینی بزرگ را تمیز بشویید و خوب خشک کنید.

مرحله 6

پس از خنک شدن رب آلوچه، آن را در سینی بریزید و پخش کنید. با لیسک یا قاشق، سطح آن را کاملاً صاف کنید و در دمای محیط قرار دهید تا به مدت ۲۴ ساعت بماند و آب اضافی آن جمع شود و رب آلوچه خشک تر شود.

مرحله 7

در نهایت، رب آلوچه را با قاشق از داخل سینی جمع کنید و در یک شیشه در دار که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید، بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و سپس رب آلوچه را در یخچال قرار دهید تا برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید. این رب آلوچه را می‌توانید برای درست کردن و طعم دادن به انواع غذاها و پیش غذاهای خوش طعم و لذیذ استفاده کنید.

مرحله 8

همچنین، عامل اصلی تغییر رنگ رب گوجه سبز یا رب آلوچه به سیاهی، نوع ظرفی است که در آن رب را می‌پزیم. استفاده از ظروف مسی یا استیل در طی فرآیند پخت رب گوجه سبز می‌تواند باعث شود که رنگ رب به رنگ میوه اصلی نزدیک شود. رنگ آن ممکن است تیره گردد، اما به سیاهی کامل نمی‌رسد.

مرحله 9

برای مقابله با رشد کپک و از بین رفتن رب آلوچه، استفاده از نمک از جمله راهکارهای مؤثر است. این ماده محافظتی، با ایجاد محیطی نامناسب برای رشد میکروارگانیسم‌ها، از تخریب رب جلوگیری می‌کند. بنابراین، هنگام تهیه رب آلوچه در منزل، می‌توانید مقداری بیشتری نمک به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که رب شما طولانی‌تر و بدون نگرانی از رشد کپک، ذخیره شود. البته باید توجه داشت که در هنگام استفاده از این رب، نیازی به افزودن مقدار زیادی نمک به غذاها نیست و حتی ممکن است نیازی به اضافه کردن نمک نباشد، چرا که رب از قبل دارای مقدار کافی نمک است.