۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک پسته، خوشمزه و مجلسی به روش خانگی

نکات و دستور پخت کیک پسته، خوشمزه و مجلسی به روش خانگی

کیک پسته یکی از انواع کیک‌های لذیذ و خوشمزه ای است که به روش‌های متنوعی با استفاده از مواد گوناگون تهیه می‌شود. این کیک خوش طعم و پرطرفدار با بافتی سبک، نرم و لطیف، به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی از مهمان‌ها بسیار مناسب است. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی دقیق و گام به گام طرز تهیه کیک پسته، شما را با این دسر لذیذ و خوشمزه آشنا کنیم. لطفاً تا انتهای مطلب با وبلاگ آموزشی کدبانو همراه باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱۳۰ گرم
شکر۱۷۵ گرم
ماست یا خامه ترش۶۰ گرم
سفیده تخم مرغ۳ عدد
شیر۱۲۵ میلی لیتر
کره۸۵ گرم
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
نمک۴/۳ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
پودر هل۱ قاشق چای خوری
رنگ خوراکی سبز۱ قطره
پودر پسته۵۰ گرم
خامه قنادی یا خامه صبحانه برای تزئینبه مقدار لازم
معز پسته خرد شده برای تزئینبه مقدار لازم

کیک پسته، خوشمزه و مجلسی به روش خانگی

مرحله 1

ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و داخل یک ظرف بریزید و مقداری بکینگ پودر به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند سپس کمی هم نمک به ترکیب آرد و بکینگ پودر اضافه کنید، خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 2

بعد از آن ترکیب آرد، بکینگ پودر و نمک را دوباره الک کنید تا خوب با هم مخلوط شده و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود، سپس ترکیب مواد خشک را کنار بگذارید، حالا کره را از یخچال بیرون بیاورید تا بعد از چند دقیقه به دمای محیط برسد.

مرحله 3

بعد از تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه که کره به دمای محیط رسید و بافت آن نرم شد کره را داخل یک ظرف بریزید سپس شکر را به آن اضافه کنید، با همزن برقی تقریباً به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا شکر حل شود و کاملاً با هم مخلوط، یکدست و کرم رنگ شوند.

مرحله 4

سپس مقداری وانیل به ترکیب اضافه کنید دوباره خوب هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود بعد از آن ماست را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط اضافه کنید دوباره به مدت تقریباً یک دقیقه هم بزنید تا بافت یکدست، صاف و لطیفی تشکیل شود.

مرحله 5

بعد از آن با توجه به ذائقه و با سلیقه خودتان مقداری پودر هل به مخلوط اضافه کنید هم بزنید تا عطر هل در مواد پخش شود سپس یک قطره رنگ خوراکی که بهتر است از رنگ سبز استفاده کنید به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ در مخلوط پخش شود.

مرحله 6

سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است همراه با مواد خشک طی دو مرحله و کم کم به مخلوط اضافه کنید، با لیسک هم بزنید به این شکل که ابتدا مقداری شیر به مخلوط اضافه کنید خوب هم بزنید تا بافت آن کاملا یکدست شود و بافت مواد کمی نرم‌تر شود.

مرحله 7

بعد مقداری از مواد خشک را بریزید، با لیسک به آرامی هم بزنید طوری که آرد داخل مخلوط گلوله نشود سپس دوباره باقیمانده شیر را اضافه کنید هم بزنید تا ترکیب شوند، بعد بقیه آرد را هم به مواد اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله 8

سپس مقداری مغز پسته پودر شده را که از قبل داخل میکسر ریخته‌اید و پودر کرده‌اید به مخلوط اضافه کنید، با لیسک به آرامی و فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند هم بزنید در این مرحله خیلی مواد را هم نزنید تا پف مایه کیک از بین نرود.

مرحله 9

بعد از آن داخل یک قالب ۲۰ سانتی را کاغذ روغنی قرار دهید به طوری که کاملاً کف قالب با کاغذ روغنی پوشانده شود و دیواره‌های قالب را هم با روغن چرب کنید سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید، کاملاً پخش کنید بعد سطح آن را صاف کنید.

مرحله 10

سپس قالب را به آرامی سه بار روی سطح بکوبید تا هوای داخل مایه کیک خارج شود بعد قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید دمای فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۰ دقیقه در فر خوب بپزد.

مرحله 11

در۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و بعد از آن میزان پخت کیک را با یک سیخ چوبی تست کنید، یک سیخ چوبی را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبید یعنی کیک پخته شده و آماده است.

مرحله 12

سپس قالب را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود بعد از آن با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از اطراف قالب جدا کنید قالب را برگردانید تا کیک به طور کامل از قالب خارج شود سپس کاغذ روغنی را از انتهای کیک جدا کنید.

مرحله 13

در فاصله‌ای که کیک خنک می‌شود مقداری خامه صبحانه یا خامه قنادی را داخل یک ظرف بریزید، با همزن برقی هم بزنید تا کاملاً فرم بگیرد خامه باید به اندازه فرم بگیرد که جای پره‌های همزن روی آن باقی بماند و اگر ظرف را برگرداندید بیرون نریزد.

مرحله 14

بعد از این که خامه کامل فرم گرفت مقداری پودر قند را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان به خامه اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند سپس خامه فرم گرفته را داخل قیف مناسب بریزید، بعد روی کیک که کاملاً خنک شده است پایپ کنید.

مرحله 15

سپس مقداری مغز پسته خرد شده یا پودر پسته را روی خامه‌ فرم گرفته بریزید و پخش کنید، سطح کیک را به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید بعد کیک را در شکل و اندازه‌ مناسب برش بزنید سپس چند برش از کیک پسته را داخل یک ظرف مناسب بچینید. در آخر کیک پسته را به عنوان یک میان وعده خوش طعم و مناسب یا یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای سرو کنید