۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت مرغ پرتقالی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت مرغ پرتقالی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرغ پرتقالی یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم مناطق شمالی کشور ما محسوب می‌شود که با ترکیب مواد متنوع و متفاوتی تهیه می‌گردد. این غذای لذیذ و خاص، از جمله بهترین و محبوب‌ترین میان‌وعده‌های این مناطق به شمار می‌آید. در ادامه با پیروی از آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه مرغ پرتقالی در وبلاگ کدبانو همراه باشید تا بتوانید این غذای سنتی و خوشمزه را در منزل خود نیز طبخ نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
فیله مرغ۵۰۰ گرم
کره۱۰ گرم
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ۲ عدد
سیر۲ حبه
خلال پوست پرتقال۲ قاشق غذاخوری
آب پرتقال۱ لیوان
جعفری۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچینبه مقدار کافی

مرغ پرتقالی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه مرغ پرتقالی شمالی، ابتدا پرتقال را شسته و پوست آن را جدا کرده و به صورت خلال های نازک خرد می کنیم. این خلال های پوست پرتقال را در یک ظرف مناسب قرار داده و با آب سرد می پوشانیم. اجازه می دهیم تا 20 تا 30 دقیقه در آب سرد بمانند. سپس آبکشی کرده و در یک قابلمه نیمه پر از آب می ریزیم.

مرحله 2

قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده تا جوش بیاید. خلال های پوست پرتقال را در آب جوش می گذاریم و سپس آبکشی می کنیم. این فرآیند را چندین بار تکرار می کنیم تا تلخی خلال ها کاملاً گرفته شود.

مرحله 3

سپس فیله مرغ را به صورت مکعبی خرد کرده و پیاز را پوست گرفته و به صورت خلال نازک خرد می کنیم. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و کره و روغن را در آن ذوب می کنیم. خلال های پیاز را در تابه تفت می دهیم.

مرحله 4

پوست سیر را جدا کرده و سیر را با دندانه های ریز رنده می کنیم و به تفت دادن پیاز ها اضافه می کنیم تا عطر سیر آزاد شود. سپس فیله های مرغ را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله 5

در ادامه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین و زعفران را به فیله های مرغ اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. درب تابه را می بندیم تا فیله های مرغ آب بندازند و کاملاً بپزند.

مرحله 6

زمانی که آب فیله های مرغ کاملاً کشیده شد، آن ها را سرخ کرده و خلال های پوست پرتقال را به آن اضافه می کنیم. خلال ها را تفت داده و آب پرتقال را به آن ها اضافه می کنیم. جعفری را شسته، خرد کرده و به مرغ پرتقالی اضافه می کنیم.

مرحله 7

درب قابلمه را می بندیم تا سس غلیظ شود. در آخر 3 دقیقه پخت، خامه را با مقداری سس پرتقالی مخلوط کرده و به مرغ پرتقالی اضافه می کنیم. مرغ پرتقالی را در ظرف مورد نظر سرو کرده و همراه با پلو میل می کنیم.