۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوفته کاسه ای، غذایی بسیار خوشمزه از ترکیه

نکات و دستور پخت کوفته کاسه ای، غذایی بسیار خوشمزه از ترکیه

کوفته کاسه‌ای یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب در آشپزی سنتی ترکیه است. این غذا، انعطاف‌پذیری بالایی در مواد میانی آن دارد و می‌توان از ترکیبات متنوع و متناسب با ذائقه فرد استفاده کرد. طرز تهیه آن به این صورت است که ابتدا گوشت و پیاز را آماده کرده و سپس با تخم مرغ، آرد سوخاری و ادویه‌ها مخلوط می‌کنیم. پس از شکل‌دهی به مواد و تهیه کاسه‌های گوشتی، مخلوط کنسرو سبزیجات را در کره ذوب شده تفت داده و درون کوفته‌ها می‌ریزیم. سپس سسی از رب گوجه فرنگی آماده کرده و بر روی کوفته‌ها می‌ریزیم. در مرحله نهایی، کوفته‌ها را در فر پخته و با پنیر پوشانده و در نهایت با ادویه‌ها و سبزیجات تزئین می‌کنیم. این غذای خوشمزه و متنوع، با طعم‌های متفاوت و طبخ آسان، یکی از گزینه‌های مناسب برای تجربه آشپزی سنتی ترکیه است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
زرده تخم مرغ۱ عدد
آرد سوخاری۲ قاشق غذا خوری
زیره۱ قاشق چای خوری
فلفل قرمز آسیاب شده۱ قاشق چای خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چای خوری
رب چیلی۱ قاشق چای خوری
آب گرم۱ و نیم پیمانه
نمک۱ قاشق چای خوری
کنسرو سبزیجات۱ عدد
کره۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری از هر کدام
پنیر چدار رنده شدهبه مقدار لازم

کوفته کاسه ای، غذایی بسیار خوشمزه از ترکیه

مرحله 1

ابتدا برای طرز تهیه کوفته کاسه‌ای، مقداری گوشت را چرخ کنید. می‌توانید از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله استفاده کنید. سپس یک پیاز را پوست بگیرید، بشویید و با رنده ریز رنده کنید. پیاز را از صافی رد کرده و آب اضافی آن را بگیرید.

مرحله 2

گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید و پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید. خوب با هم مخلوط کنید تا به خورد هم بروند. سپس یک زرده تخم مرغ را جدا کرده و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. با هم ورز دهید و ترکیب کنید.

مرحله 3

مقداری آرد سوخاری را به مخلوط اضافه کنید و با هم ورز دهید تا ترکیب شوند و بافت مخلوط کمی منسجم‌تر شود. سپس کمی نمک، زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز آسیاب شده به مخلوط اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود.

مرحله 4

مقداری از مواد به اندازه یک نارنگی را بردارید و با دست فرم دهید و گرد کنید. سپس داخل آن‌ها را گود کرده و به شکل یک کاسه در بیاورید. همه گوشت را به همین شکل آماده کنید و سپس کاسه‌های گوشتی را داخل ظرف مخصوص فر بچینید.

مرحله 5

تا زمانی که مواد داخل کاسه‌های گوشتی را آماده می‌کنید می‌توانید ظرف گوشت‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا بافت آن‌ها خراب نشود و شکل آن‌ها به هم نریزد. سپس در یک تابه مقداری کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و داغ شود.

مرحله 6

مقداری کنسرو سبزیجات را به کره ذوب شده اضافه کرده و تفت دهید تا کره به خورد آن‌ها برود. سپس کمی هم نمک و فلفل سیاه به آن‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند. بعد مقداری از مواد آماده شده را داخل هر کاسه‌ گوشتی بریزید.

مرحله 7

برای درست کردن سس، مقداری آب داغ را داخل یک ظرف بریزید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود. سپس کمی هم نمک اضافه کرده و هم بزنید تا طعم آن بهتر شود.

مرحله 8

سس آماده شده را روی کوفته‌ها بریزید و بعد ظرف کوفته‌ها را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و اجازه دهید تا کوفته‌ها به مدت تقریباً یک ساعت داخل فر بپزند و آماده شوند.

مرحله 9

در اواخر پخت کوفته‌ها ظرف کوفته‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید و مقداری پنیر چدار را که از قبل رنده کرده‌اید روی کوفته‌ها بریزید. سپس دوباره ظرف را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه دیگر در فر بپزند و پنیرها کاملاً ذوب شود. به جای پنیر چدار می‌توانید از پنیر پیتزا یا ترکیبی از هر دو پنیر استفاده کنید.

مرحله 10

بعد از این که پنیرها ذوب شدن و سطح آن‌ها طلایی رنگ شد ظرف کوفته‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید و آن‌ها را در ظرف مناسب سرو بچینید. سپس با چند برگ نعنا و شوید و ریحان تازه و مقداری پودر آویشن روی کوفته‌ها را تزئین کنید.

مرحله 11

کوفته کاسه‌ای را می‌توان به عنوان یک پیش غذای خوش طعم و لذیذ یا به عنوان یک غذای مقوی و متفاوت و پرطرفدار همراه با برنج زعفرانی و یا نان تازه و ترشی و سالاد و زیتون پرورده و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کرد.