۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کتلت تبریزی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کتلت تبریزی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

کتلت تبریز به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محبوب شهر تبریز شناخته می شود. این غذای خوشمزه با دستورهای متنوعی آماده می گردد که هر کدام ممکن است ظرافت های خاصی را در خود داشته باشند. بدین منظور، در این مقاله قصد داریم تا با همراهی خوانندگان محترم وبلاگ کدبانو، به آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه کتلت تبریزی بپردازیم. امید است که این راهنمای جامع بتواند در غنی سازی دانش خوانندگان در زمینه آشپزی سنتی ایرانی مؤثر واقع شود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
لپه۱ لیوان
پیاز۱ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
ریحان خشک۱ قاشق غذاخوری

کتلت تبریزی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کتلت تبریزی مجلسی، ابتدا لپه را می شوییم و درون آب قرار می دهیم تا به مدت 2 ساعت خیس بخورد. سپس لپه را درون آبکش می ریزیم.

مرحله 2

بعد از آن، لپه را درون قابلمه حاوی آب قرار داده و روی حرارت ملایم می گذاریم تا کاملا پخته و نرم شود. در همین حین، گوشت را به تکه های کوچک خرد می کنیم.

مرحله 3

سپس گوشت خرد شده را درون چرخ گوشت قرار داده و چرخ می کنیم. همچنین پیاز را پوست کنده، رنده کرده و از صافی عبور می دهیم تا آب اضافی آن گرفته شود.

مرحله 4

پس از آن، پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه ورز می دهیم تا منسجم شود. در این مرحله، لپه پخته شده را نیز به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله 5

سپس به مخلوط گوشت و لپه، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ریحان خشک را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه دیگر ورز می دهیم تا مواد کاملا ترکیب شوند.

مرحله 6

در نهایت، تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم. سپس مقداری از مخلوط کتلت را برداشته و به شکل دلخواه در تابه قرار می دهیم. این فرآیند را برای تمام کتلت ها تکرار می کنیم.

مرحله 7

در پایان، دو طرف کتلت ها را به خوبی سرخ کرده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. کتلت های تبریزی را همراه با گوجه فرنگی، سبزی خوردن، سیب زمینی و نان تازه سرو می کنیم.