۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوفته سیخی، غذایی متفاوت و فوق العاده خوشمزه

نکات و دستور پخت کوفته سیخی، غذایی متفاوت و فوق العاده خوشمزه

کوفته سیخی یکی از انواع غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که با طعم و ظاهری متنوع و فریبنده، به عنوان غذایی مقوی و لذیذ شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه به سرعت و با سهولت قابل تهیه است، مما آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پذیرایی و میهمانی‌ها تبدیل کرده است. در این راستا، وبلاگ آموزشی کدبانو با ارائه‌ی راهنمای گام به گام طرز تهیه کوفته سیخی، فرصتی را فراهم می‌آورد تا خوانندگان عزیز با این غذای سنتی ایرانی به طور کامل آشنا شوند و بتوانند آن را به شکلی شیک و دلچسب در مجالس خود سرو نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوساله۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
تخم مرغ۱ عدد
آرد سوخارینصف پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زیرهبه مقدار لازم
خمیر هزار لایهبه مقدار لازم
گوجه فرنگی۴ عدد
کره۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
ماستبه مقدار لازم
نمک و آویشنبه مقدار لازم
سیر ( اختیاری)۱ حبه

کوفته سیخی، غذایی متفاوت و فوق العاده خوشمزه

مرحله 1

ابتدا برای درست کردن کوفته‌ها مقداری گوشت گوساله را چرخ کنید و داخل یک ظرف بریزید، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از گوشت گوسفندی هم استفاده کنید بعد یک پیاز متوسط را پوست بگیرید و آن را بشورید و با رنده ریز رنده کنید.

مرحله 2

سپس آب اضافی پیاز را بگیرید و پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و با هم ورز دهید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و به خورد هم بروند بعد یک تخم مرغ را به مخلوط مواد اضافه کنید و ورز دهید تا تخم مرغ از لختگی خارج شود.

مرحله 3

وقتی تخم مرغ خوب با مواد ترکیب شد سپس مقداری آرد سوخاری را به ترکیب مواد اضافه کنید و ورز دهید تا بافت مواد کمی منسجم‌تر شود و خوب با هم مخلوط شود بعد کمی نمک و مقداری زیره و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و ترکیب کنید.

مرحله 4

بعد از آن همه مواد را با هم خوب ورز دهید تا عطر و طعم آن‌ها کاملاً با هم مخلوط شود و بافت یکدستی تشکیل شود سپس روی ظرف را بپوشانید و مایه کوفته را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد و خوش طعم‌تر شود.

مرحله 5

سپس خمیر یوفکا را روی یک سطح صاف پهن کنید و با یک وردنه ابتدا روی آن بکشید تا کاملاً باز شود بعد خمیر را با برش‌های طولی و به شکل نوارهای بلند و با عرض تقریبا ۳ تا ۴ سانتی‌متر برش بزنید و آماده کنید، همه خمیرها را برش دهید.

مرحله 6

بعد مایه کوفته را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید سپس مقداری از آن را به اندازه یک گردو بردارید و در دست فرم دهید و به شکل گرد درآورید سپس هر کوفته را داخل یک نوار از خمیر یوفکا قرار دهید و بعد خمیر را رول کنید.

مرحله 7

در آخر که به انتهای خمیر رسیدید رول آماده شده را داخل یک سیخ چوبی فرو کنید به طوری که ابتدا و انتهای آن از هم باز نشود، تعدادی رول کوفته را به همین طریق آماده کنید و داخل سیخ چوبی بزنید تا در هر سیخ ۴ تا ۵ رول کوفته باشد.

مرحله 8

همه کوفته‌ها را به همین روش آماده کنید و سپس داخل یک سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و بعد سیخ‌های چوبی را با فاصله داخل سینی فر بچینید بعد مقداری کره را داخل یک ظرف کوچک بریزید و به شکل بن ماری روی حرارت غیر مستقیم ذوب کنید.

مرحله 9

سپس روی رول‌های کوفته را با فرچه مقداری از کره بمالید و رومال کنید و بعد سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کوفته‌ها خوب بپزند و آماده شوند.

مرحله 10

دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد ولی به طور میانگین تقریباً یک ساعت طول می‌کشد تا کوفته‌ها کاملاً مغز پخت شوند در این فاصله سس را برای روی کوفته‌ها آماده کنید برای درست کردن سس ابتدا گوجه فرنگی‌ها را تمیز بشورید و خشک کنید.

مرحله 11

سپس گوجه‌ها را با رنده ریز رنده کنید و داخل یک ظرف بریزید بعد مقداری کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود سپس گوجه فرنگی‌های رنده شده را در تاب بریزید و هم بزنید تا آب اضافی آن‌ها کمی جمع شود.

مرحله 12

بعد از این که گوجه‌ها در کره تفت داده شدند سپس کمی نمک و مقداری فلفل سیاه به گوجه‌های رنده شده اضافه کنید و هم بزنید تا عطر فلفل سیاه پخش شود و طعم آن کمی تند شود سپس کوفته‌ها را که پخته‌اند از داخل فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله 13

سپس مخلوط گوجه فرنگی‌های رنده شده را روی کوفته‌ها بریزید اجازه دهید تا طعم و عطر آن کاملاً به خورد کوفته‌ها برود بعد از آن کوفته‌ها را داخل ظرف مناسب بچینید، کوفته‌ها را می‌توانید از سیخ چوبی بیرون بیاورید و یا با سیخ داخل ظرف بچینید.

مرحله 14

بعد مقداری ماست را داخل یک ظرف بریزید و به دلخواه خودتان یک سیر کوچک را رنده کنید و به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید سپس مقداری نمک و کمی پودر آویشن روی آن بپاشید و کمی مغز گردوی خرد شده روی ماست بریزید و تزئین کنید. سپس کوفته سیخی را به عنوان یک غذای خوش طعم و مقوی به همراه ماست و آویشن و سالاد و ترشی و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید