۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوفته مرغ به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کوفته مرغ به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

کوفته مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی منطقه خاورمیانه است که با استفاده از طیف گسترده ای از مواد اولیه متنوع تهیه می گردد. این غذای لذیذ و پرطرفدار دارای سابقه ای طولانی در فرهنگ آشپزی سنتی این منطقه بوده و به عنوان یکی از میراث های ارزشمند آشپزی خاورمیانه محسوب می شود. برای آشنایی کامل با نحوه تهیه و پخت کوفته مرغ به شکل مرحله به مرحله، لطفا به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه مرغ۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
لپه¾ پیمانه
برنج½ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
سبزی معطر۲ قاشق غذاخوری
آرد۱ قاشق غذاخوری
آلو بخارابه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاریبه مقدار کافی
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب جوش۱ و نیم لیوان
پیاز۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

کوفته مرغ به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کوفته مرغ خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا لپه را می شوییم و درون آب خیس می کنیم تا به مدت 2 تا 3 ساعت بماند. سپس لپه را در قابلمه حاوی آب قرار داده و روی حرارت متوسط می گذاریم تا کاملا پخته و نرم شود. پس از آن، لپه را آبکش کرده و اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

مرحله 2

سپس لپه را در قابلمه ریخته و با گوشتکوب نیم کوب می کنیم. برنج را نیز می شوییم و درون قابلمه ای مناسب می ریزیم. مقداری آب به برنج اضافه کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب اضافی برنج کشیده شود و برنج بپزد. در ادامه، سینه مرغ را به صورت تکه های کوچک خرد کرده و درون چرخ گوشت می ریزیم تا چرخ شود.

مرحله 3

سپس برنج پخته شده را با گوشتکوب کمی می کوبیم. پیاز را نیز با دندانه های ریز رنده کرده و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. پیاز، لپه، برنج و سبزی معطر خشک را به مرغ چرخ شده اضافه می کنیم. تخم مرغ، آرد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را نیز به مخلوط اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم.

مرحله 4

سپس به اندازه یک نارنگی از مواد کوفته برداشته و در وسط آن یک آلو بخارا قرار داده و مایه کوفته را جمع می کنیم تا آلو بخارا پنهان شود. کوفته ها را به همین ترتیب فرم داده و به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله 5

برای تهیه سس کوفته، ابتدا پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در تابه روی حرارت ملایم با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب از بین برود و رنگ آن باز شود. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز به سس اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله 6

حال کوفته ها را از یخچال خارج کرده و به آرامی درون تابه حاوی سس قرار می دهیم. بدون جا به جا کردن کوفته ها، اجازه می دهیم به مدت 30 دقیقه بجوشند. سپس درب تابه را نیمه باز قرار داده و اجازه می دهیم کوفته ها به مدت 1 ساعت روی حرارت بمانند تا کاملا پخته شوند.

مرحله 7

در نهایت، کوفته ها را از تابه خارج کرده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. مقداری از سس را روی کوفته ها ریخته و آن ها را با زرشک و گردو تزئین می کنیم. سپس کوفته های مرغ خوشمزه و سئو-دوستانه را سرو می کنیم.