۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت اکبر جوجه ساده به روش رستورانی با طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت اکبر جوجه ساده به روش رستورانی با طعم بی نظیر

اکبر جوجه، یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار شهرستان گلوگاه در استان مازندران است که به دلیل طعم منحصر به فرد و جذاب خود، در سراسر ایران و حتی در خارج از کشور نیز شهرت یافته است. این غذای لذیذ و خوشمزه، از محبوبیت ویژه ای در میان کام پسندان غذاهای سنتی ایرانی برخوردار شده است. در ادامه با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش گام به گام و کامل طرز تهیه این غذای محلی را مشاهده خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مرغ کوچک۱ عدد
زعفران دم کرده۶ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
آب پیاز۲ قاشق غذاخوری
کره۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
رب انار و روغنبه مقدار کافی

اکبر جوجه ساده به روش رستورانی با طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه اکبر جوجه ساده و خوشمزه، ابتدا باید مرغ مناسب را تهیه کنیم. مرغ باید حداکثر 1 کیلوگرم باشد. البته در رستوران های اصلی اکبر جوجه، از جوجه های حدودا 30 روزه برای پخت این غذا استفاده می شود.

مرحله 2

مرغ را بدون جدا کردن پوست، به خوبی می شوییم. سپس با یک چاقوی تیز، آن را از وسط نصف می کنیم. مرغ را داخل یک کاسه بزرگ قرار می دهیم. پیاز را به صورت خلالی درشت خرد کرده و به کاسه اضافه می کنیم. برخی افراد ترجیح می دهند اکبر جوجه را بدون پوست درست کنند که می توانند پوست مرغ را قبل از طعم‌دار کردن جدا کنند.

مرحله 3

زعفران دم کرده را به همراه آب پیاز و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و با دست مواد را به خوبی روی گوشت مرغ ماساژ می دهیم. در صورت تمایل، می توانیم 1 تا 2 قاشق غذاخوری آب لیمو نیز اضافه کنیم.

مرحله 4

پس از طعم‌دار کردن مرغ، درب کاسه را با سلفون به طور کامل می پوشانیم و به مدت حداقل 12 ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ استراحت کند و طعم مواد را به طور کامل جذب کند.

مرحله 5

پس از طعم‌دار شدن مرغ، آن را از یخچال خارج می کنیم و پیازهایی که به گوشت مرغ چسبیده است را با حوصله جدا می کنیم. سپس تکه های گوشت مرغ را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم.

مرحله 6

2 پیمانه روغن به همراه کره و 1 پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب و روغن شروع به جوشیدن کنند. پس از جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم.

مرحله 7

درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم جوجه ها به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم سرخ شوند. پس از 30 دقیقه، جوجه ها را به آرامی برمی گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود، سپس مجددا درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله 8

پس از سرخ شدن جوجه ها و طلایی شدن رنگشان، آنها را از قابلمه خارج می کنیم و درون توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. اما نمی توانیم تمام روغن موجود در جوجه ها را بگیریم.

مرحله 9

پس از خارج شدن روغن اضافی، جوجه ها را در ظرف مناسب می کنیم. رب انار را نیز درون یک کاسه کوچک می ریزیم و در کنار اکبر جوجه قرار می دهیم. در نهایت این غذای خوشمزه را با کته یا برنج آبکش سرو می کنیم.

مرحله 10

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمان پخت اکبر جوجه در منزل با آن مواجه می شویم، این است که بافت گوشت مرغ پس از سرخ شدن سفت می شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید مرغ را با پوست سرخ کنیم و زمان طعم‌دار کردن مرغ حداقل 12 ساعت باشد. همچنین، استفاده از مقدار کمی آب لیمو ترش برای طعم‌دار کردن مرغ، باعث سفت شدن گوشت مرغ می شود.