۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش دندونی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت آش دندونی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

آش دندونی یکی از انواع آش های سنتی و لذیذ ایرانی است که به منظور جشن گرفتن برای دندان درآوردن نوزادان پخته می شود. این آش دارای طعم و عطر بسیار دلپذیری بوده و آماده سازی آن با فرایندی مرحله به مرحله و دقیق انجام می پذیرد. در ادامه با پیگیری این مقاله در وبلاگ کدبانو، می توانید راهنمای کامل و جامعی را برای نحوه تهیه این آش سنتی ارزشمند مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گندم۱ پیمانه
نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
لوبیا سفید۱ پیمانه
لوبیا قرمز۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
ماش۱ پیمانه
برنج نیم دانه۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
زردچوبه، فلفل و نمکبه مقدار کافی

آش دندونی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه آش دندونی خوشمزه، ابتدا نخود را با لوبیا قرمز، لوبیاچیتی و لوبیا سفید شسته می شود تا گرد و غبارشان پاک شود. سپس حبوبات را در آب خیسانده و به مدت یک شب در آب قرار داده می شوند.

مرحله 2

پس از این مدت، حبوبات آبکشی شده و در یک قابلمه مناسب ریخته می شوند. قابلمه تا نیمه با آب پر شده و روی حرارت ملایم قرار داده می شود. سپس گندم شسته شده به حبوبات اضافه می گردد.

مرحله 3

در این مرحله، قابلمه پوشانده شده و حبوبات کاملا پخته می شوند. سپس عدس و ماش شسته شده به همراه برنج به قابلمه اضافه می شوند و هم زده می شوند. قابلمه دوباره پوشانده شده و آش به مدت 2 ساعت پخته می شود تا جا بیوفتد.

مرحله 4

پس از این مدت، پیاز پوست گرفته شده و با رنده درشت رنده می شود. در یک تابه مناسب، روغن ریخته و پیاز رنده شده اضافه شده و تفت داده می شود تا سبک و شیشه ای شود. سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می شود.

مرحله 5

پیاز تفت داده شده تا بوی خامی ادویه ها از بین برود و طلایی رنگ شود. در نهایت، پیاز سرخ شده به آش دندونی اضافه شده و مخلوط می شود تا مواد کاملا ترکیب شوند. آش دندونی سرو شده و همراه با نان تازه میل می شود.