۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت قیمه نثار ساده به روش قزوینی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قیمه نثار ساده به روش قزوینی با طعمی بی نظیر

قیمه نثار یک غذای سنتی و اعیانی قزوینی است که به عنوان یک پذیرایی مهم محسوب می‌شود. این غذای خوشمزه و مقوی، برخلاف اسمش، قیمه نیست، بلکه نوعی پلوی مخلوط با تکه‌های گوشت قیمه‌ای و انواع مغز است. به همین دلیل، برخی افراد قیمه نثار را با غذاهایی مانند مرصع پلو و آجیل پلو اشتباه می‌گیرند. قیمه نثار علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای ظاهر جذاب و عطر و طعم بسیار دلپذیری است، به گونه‌ای که حتی پیش از خوردن اولین لقمه، حواس را به خود جلب می‌کند. در این مقاله، آموزش مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه قیمه نثار ساده ارائه خواهد شد تا خوانندگان بتوانند این غذای سنتی و ارزشمند را در منزل تهیه کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت قیمه ای۳۰۰ گرم
پیاز درشت۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق سوپ خوری
برنج۳ پیمانه
آب۴ لیوان
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
زرچوبهبه میزان لازم
چوب دارچینبه میزان لازم
هل سبز۴ عدد
زعفران دم کردهبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم
خلال پستهبه میزان لازم
خلال بادامبه میزان لازم
زرشکبه میزان لازم
خلال پرتقالبه میزان لازم

قیمه نثار ساده به روش قزوینی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه قیمه نثار مجلسی، ابتدا پیاز را شسته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. پیاز را در روغن تفت داده و اجازه می دهیم تا کمی آب پیاز کشیده شود و سبک شود. نباید پیاز را بیش از اندازه سرخ کرد.

مرحله 2

پس از طلایی شدن پیاز، می توان کمی زردچوبه اضافه کرده و سپس تکه های گوشت قیمه ای را به آن افزود. گوشت را خوب تفت داده تا کمی رنگ آن برگردد. پس از تغییر رنگ گوشت، فلفل و دارچین را اضافه کرده و دوباره هم می زنیم.

مرحله 3

رب را کمی تفت داده تا در پلو بهتر رنگ باز کند و بوی خامی نداشته باشد. رب تفت داده شده را به مواد گوشت اضافه کرده و دوباره هم می زنیم. مقداری آب جوش، زعفران و هل را بر روی گوشت ریخته و در ظرف را می بندیم.

مرحله 4

در این مرحله، باید اجازه دهیم تا گوشت به آرامی و بر روی حرارت ملایم بپزد تا کاملا نرم شود و آب سس نیز به خورد گوشت برود.

مرحله 5

در انتهای پخت، می توان کمی نمک به غذا اضافه کرد. البته باید در انتها هل را از سس خارج کرد. بهترین انتخاب برای قیمه نثار، برنج مرغوب ایرانی است که باید چند ساعت قبل خیسانده شود.

مرحله 6

پس از پخت برنج در آب و نمک، آن را آبکش کرده و دم می کنیم. در این فاصله، خلال ها را به مدت 15 دقیقه در آب و گلاب خیسانده و سپس آب اضافی را خارج کرده و در کمی روغن تفت می دهیم.

مرحله 7

زرشک شسته شده را نیز در روغن تفت داده و در نهایت کمی شکر به آن اضافه می کنیم. اگر می خواهیم روی قیمه نثار را تزئین کنیم، خلال ها را جدا از زرشک تفت می دهیم. خلال نارنج و پرتقال را نیز باید از قبل بجوشانیم و چند بار آب آن را خالی کنیم تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله 8

برنج را داخل دیس ریخته و روی آن را با گوشت طعم دار شده، کمی برنج زعفرانی، زرشک، خلال بادام و پسته و همچنین خلال نارنج با پرتقال تزئین می کنیم.