۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کمپوت سیب خونگی با ماندگاری بالا و طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت کمپوت سیب خونگی با ماندگاری بالا و طعم بی نظیر

کمپوت سیب یکی از محبوب ترین و متداول ترین دسرهای سنتی و خوشمزه در سراسر جهان است. این دسر لذیذ و مغذی را می توان به صورت خانگی و با استفاده از مواد اولیه طبیعی و بدون نیاز به مواد نگهدارنده تهیه کرد. در این راستا، با پیروی از دستورالعمل های جامع و مرحله به مرحله، می توان کمپوت سیب خوشمزه و سالمی را در منزل آماده نمود. ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو به شما کمک خواهد کرد تا با مراحل دقیق تهیه این دسر خوشمزه آشنا شوید و بتوانید آن را به صورت خانگی و با بهترین کیفیت تهیه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیب۶ عدد رسیده و درشت
آب۲ لیوان
شکر یا عسل۱۰ قاشق غذاخوری ( عسل ۶ قاشق غذاخوری)
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری

کمپوت سیب خونگی با ماندگاری بالا و طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کمپوت سیب خوشمزه و خانگی، اولین نکته انتخاب سیب های سالم و استخوانی درشت است. این بدان معنی است که باید از سیب هایی استفاده کنیم که بافت سفتی دارند تا در نهایت کمپوت با کیفیت بهتری داشته باشیم.

مرحله 2

رنگ و نوع سیب فرقی ندارد و می توانیم به دلخواه از سیب زرد یا قرمز استفاده کنیم. برای شروع، سیب ها را پوست می گیریم و سپس به صورت دلخواه برش می زنیم. برای زیباتر شدن کار، می توانیم سیب ها را به صورت ورقه ای برش بزنیم.

مرحله 3

سپس با استفاده از یک کاتر با طرح دلخواه، قسمت وسط سیب ها را خارج می کنیم. پس از آماده سازی سیب ها، آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شکر به طور کامل حل شود.

مرحله 4

در صورتی که تمایل داشته باشیم از عسل در تهیه کمپوت سیب استفاده کنیم، به جای شکر، عسل را به همراه آب روی حرارت قرار می دهیم. توجه داشته باشید که اگر کمپوت را با عسل درست کنیم، طعم شیرینی آن نسبت به شکر کمتر است.

مرحله 5

پس از اینکه آب شروع به حباب زدن کرد و شکر یا عسل به طور کامل حل شد، سیب ها را به قابلمه اضافه می کنیم و هر از گاهی مواد را هم می زنیم. در ادامه، برای خوشرنگ تر شدن کمپوت، زعفران دم کرده را نیز اضافه می کنیم.

مرحله 6

حدود 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز است تا سیب ها کمی نرم شوند. در پایان، گلاب را به قابلمه اضافه می کنیم و پس از 30 ثانیه، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا شیشه هایی که برای کمپوت در نظر گرفته ایم را به خوبی می شوییم و با یک دستمال تمیز خشک می کنیم.

مرحله 7

توجه داشته باشید که درب شیشه ها باید فلزی باشد تا هوا وارد کمپوت ها نشود. در ادامه، سیب ها را به آرامی درون شیشه قرار می دهیم و شربت را نیز به صورت داغ روی سیب ها اضافه می کنیم.

مرحله 8

در این مرحله، درب شیشه ها را محکم می بندیم و آنها را به صورت برعکس درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. سپس به اندازه ای آب می ریزیم که نصف حجم شیشه ها زیر آب باشد و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله 9

در این مرحله، اجازه می دهیم آب درون قابلمه به نقطه جوش برسد و هوای اضافی درون شیشه های کمپوت را بیرون بکشد. پس از 10 دقیقه، شیشه ها را از قابلمه خارج می کنیم و به صورت برعکس کنار می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله 10

حالا کمپوت ها را بررسی می کنیم و هر کدام از شیشه ها که نشتی داشت، را زودتر مصرف می کنیم. باقی کمپوت ها را که سالم هستند و راهی برای ورود هوا ندارند، می توانیم برای مدت طولانی در منزل نگهداری کنیم.

مرحله 11

با این روش می توانیم کمپوت ها را به مدت 6 ماه تا یک سال در کابینت نگهداری کنیم، اما به دلیل اینکه کمپوت های ما مواد نگهدارنده ندارند، برای اطمینان بیشتر بعد از سه ماه بهتر است آنها را در یخچال قرار دهیم.

مرحله 12

اگر توجه کرده باشید، شربت موجود در کمپوت های صنعتی غلیظ است. در صورتی که می خواهید شربت کمپوت شما هم غلیظ باشد، سیب ها را پس از پخت از شربت خارج کنید و اجازه دهید شربت مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلیظ شود.