۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت قارنی یاریخ به روش تبریزی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قارنی یاریخ به روش تبریزی و با طعمی بی نظیر

قارنی یاریخ یکی از غذاهای سنتی و محبوب شهر تبریز است که با دستورپخت های متنوعی تهیه می‌شود. این غذای اصیل با سابقه‌ای طولانی در فرهنگ غذایی آذربایجان، از محبوبیت ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله‌به‌مرحله قارنی یاریخ، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
بادمجان۶ عدد متوسط
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پوره گوجه فرنگی۱ لیوان
جعفری۳ قاشق سوپخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
پودر سیر و نمکبه مقدار کافی
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پوره گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب جوش۲ لیوان
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

قارنی یاریخ به روش تبریزی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای آماده سازی قارنی یاریخ لذیذ، ابتدا بادمجان ها را شسته و پوست آن ها را به صورت راه راه جدا می کنیم. سپس بادمجان ها را به مدت 1 ساعت در آب و نمک قرار می دهیم تا طعم تلخی آن ها از بین برود.

مرحله 2

پس از این مدت، بادمجان ها را از آب و نمک خارج کرده و روی حوله قرار می دهیم تا کاملا خشک شوند. سپس در یک تابه با روغن مایع روی حرارت ملایم، بادمجان ها را به خوبی سرخ می کنیم.

مرحله 3

برای آماده سازی مواد میانی، پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در تابه ای با روغن مایع تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد و پخته شود. در این مرحله پوره گوجه فرنگی را آماده می کنیم.

مرحله 4

پوست گوجه فرنگی را جدا کرده و به صورت درشت خرد می کنیم، سپس در غذاساز میکس می کنیم تا به پوره تبدیل شود. سپس نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زردچوبه را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی و ادویه ها از بین برود.

مرحله 5

در ادامه پوره گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد میانی کاملا پخته شوند. سپس جعفری را شسته و به صورت ریز ساطوری کرده و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله 6

برای تهیه سس، پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در تابه ای با روغن مایع تفت می دهیم تا طلایی و سرخ شود. سپس سیر را رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه رب گوجه فرنگی را همراه با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند.

مرحله 7

زمانی که رب گوجه فرنگی رنگ باز کرد، آب جوش را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم سس جوش بیاید. در این مرحله شکم بادمجان ها را با چاقو شکافته و به اندازه گنجایش شان با مواد گوشتی پر می کنیم. سپس بادمجان ها را در سس قرار داده و درب تابه را می بندیم تا به مدت 20 تا 30 دقیقه در سس بمانند.

مرحله 8

پس از این مدت، قارنی یاریخ را در ظرف مورد نظر قرار داده و با مقداری جعفری تزیین می کنیم. در نهایت این غذای لذیذ را همراه با نان سرو می کنیم.