۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت خمیر یوفکا به روش بازاری با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خمیر یوفکا به روش بازاری با طعمی بی نظیر

خمیر یوفکا یکی از شایع‌ترین و کاربردی‌ترین انواع خمیرهای مورد استفاده در آشپزی و شیرینی‌پزی است. این خمیر نقش اساسی در تهیه و پخت طیف گسترده‌ای از غذاها و شیرینی‌های محبوب ایفا می‌کند، از جمله بورک ترکیه‌ای، شیرینی‌های ناپلئونی و باقلوا، و همچنین سمبوسه. مشخصه بارز خمیر یوفکا سرعت و سهولت تهیه آن است که موجب محبوبیت فراوان این خمیر در میان آشپزان و شیرینی‌پزان شده است. در ادامه، در این وبلاگ آموزشی مراحل دقیق و گام‌به‌گام تهیه خمیر یوفکا را به‌طور کامل مورد بررسی و تشریح قرار خواهیم داد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲۵۰ گرم
خامه صبحانه۳۰ گرم
آب لیموی تازهنصف قاشق چای خوری
نمک۴ گرم
تخم مرغ هم زده۴۰ گرم
آب۶۵ تا ۷۰ گرم

خمیر یوفکا به روش بازاری با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا آرد را الک کنید تا سبک و یکدست شود و سپس داخل یک ظرف بریزید. کمی نمک به آن اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس مقداری خامه صبحانه روی ترکیب آرد بریزید و با هم مخلوط کنید تا خامه کاملا به خورد آرد برود.

مرحله 2

تازه‌ترین لیمو را تمیز بشویید، برش دهید و آب آن را بگیرید. مقداری از آب لیمو را به آرد اضافه کرده و هم بزنید. سپس یک تخم مرغ را در یک ظرف دیگر بشکنید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و آن را به آرد اضافه کنید.

مرحله 3

تخم مرغ را با آرد خوب مخلوط کنید، سپس آب را کم کم به ترکیب آرد اضافه کرده و هم بزنید و با دست ورز دهید تا خمیر جمع شود. این خمیر تقریبا سفت است و باید آن را با دست ورز دهید تا خمیر تشکیل شده صاف و یکدست و کمی نرم‌تر شود.

مرحله 4

خمیر را باید در چند مرحله به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید و بعد اجازه دهید ۵ دقیقه استراحت کند. این فرایند را تکرار کنید تا زمانی که خمیر کاملا صاف شود. سپس خمیر را چانه کرده و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله 5

بعد از استراحت خمیر، آن را به چهار چانه تقسیم کنید. روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و هر چانه را روی آن قرار دهید. مقداری نشاسته ذرت روی هر چانه بپاشید و با وردنه آن را باز کنید.

مرحله 6

همه چانه‌ها را به همین شکل با وردنه باز کنید و سپس روی هر خمیر پهن شده مقداری نشاسته ذرت بپاشید. همه آن‌ها را روی هم قرار داده و با یک پلاستیک بپوشانید. اجازه دهید تا برای دفعه دوم به مدت یک ساعت استراحت کنند.

مرحله 7

بعد از این مدت، دوباره بین هر خمیر مقداری از نشاسته ذرت بپاشید و همه خمیر‌ها را روی هم قرار دهید. با وردنه روی همه بکشید تا به شکل تقریبا یک مستطیل بزرگ باز شوند. اگر نشاسته ذرت بین خمیرها نپاشید، خمیرها به هم می‌چسبند.

مرحله 8

سپس وردنه را عوض کرده و از یک وردنه باریک استفاده کنید. روی هر خمیر نشاسته ذرت بپاشید و آن را دور وردنه رول کنید. بعد روی خمیر بعدی نشاسته ذرت بپاشید و با وردنه روی خمیر اول رول کنید تا همه خمیر‌ها دور وردنه بپیچند.

مرحله 9

بعد هر خمیر را باز کرده و روی آن نشاسته ذرت بپاشید. خمیر بعد را باز کرده و دوباره نشاسته بپاشید. به همین ترتیب همه خمیرها را باز کرده و روی هم قرار دهید. سپس با فشار وردنه روی خمیرها بکشید تا نازک‌تر شوند و اندازه آن‌ها پهن‌تر شود.

مرحله 10

این مراحل را ۵ تا ۶ بار تکرار کرده و به همین ترتیب خمیرها را دور وردنه بپیچید و باز کنید. مابین آن‌ها نشاسته ذرت بپاشید تا زمانی که خمیرها نازک و پهن شوند. وقتی که خمیرها به اندازه کافی و مناسب نازک شدند، هر خمیر را جداگانه تا بزنید.

مرحله 11

سپس هر خمیر را به طور جداگانه یا همه خمیرها را با هم داخل کیسه فریزر قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. در هنگام استفاده برای درست کردن انواع غذاها و شیرینی‌های مختلف مثل باقلوا، آن‌ها را از یخچال بیرون آورده و استفاده کنید.