۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش کلم قمری، یک آش سنتی با طعمی خاص

نکات و دستور پخت آش کلم قمری، یک آش سنتی با طعمی خاص

آش کلم قمری یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ منطقه تبریز است که طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. طعم و عطر فوق‌العاده این آش، موجب شده تا به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های میان‌وعده‌های سالم و مقوی در میان مردم این شهر تبدیل شود. این آش خوش‌طعم را می‌توان به سرعت و با سهولت فراوان آماده نمود. در ادامه، با آموزش گام‌به‌گام طرز تهیه آش کلم قمری از طریق وبلاگ آموزشی کدبانو آشنا خواهید شد تا بتوانید با تهیه این غذای لذیذ، از طعم و مزه منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پیاز متوسط۱ عدد
بلغور گندم۲ پیمانه
کلم قمری۳ عدد متوسط
نخود۱ پیمانه
لپه۱ پیمانه
برنج۳/۱ پیمانه
سیر خامبه مقدار لازم
سبزی آش۳۰۰-۴۰۰ گرم

آش کلم قمری، یک آش سنتی با طعمی خاص

مرحله 1

ابتدا مقداری نخود را داخل یک ظرف بریزید و سپس به آن کمی آب اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند تا نخودها خوب خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود و در زمان پخت سریعتر بپزند، در طول این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید.

مرحله 2

بعد مقداری بلغور گندم را هم در یک ظرف بریزید مقداری آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا بلغورها هم کمی خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود و در زمان پخت سریعتر بپزند، سپس کلم قمری را تمیز بشورید و در سبد بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله 3

سپس یک پیاز را پوست بگیرید و بشورید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید، بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک شوند و رنگ آن‌ها طلایی شود.

مرحله 4

بعد کلم قمری‌ها را به شکل نگینی و ریز خرد کنید و در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی خامی کلم‌ها از بین برود و خوب سرخ شوند، سپس مقداری آب را روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید و بعد نخودها را که خوب خیس خورده‌اند داخل ظرف بریزید.

مرحله 5

سپس بلغورها که خوب خیس خورده‌اند را هم به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید و بعد مقداری نمک و زردچوبه را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ زردچوبه در مخلوط باز شود و سپس در ظرف را ببندید تا همه مواد با هم خوب بپزند.

مرحله 6

در این فاصله زمانی سبزی آش را که از قبل پاک کرده‌اید و تمیز شسته‌اید و آب اضافی آن‌ها گرفته شده است، ریز خرد کنید و کنار بگذارید بعد در نیم ساعت آخر پخت در ظرف را بردارید و برنج را در ظرف بریزید و هم بزنید تا برنج نیم پز شود.

مرحله 7

بعد از این‌که برنج‌ها کمی نرم و نیم پز شدند سپس سبزی آش را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت سبزی‌ها کمی نرم‌تر شود، سپس در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا برنج و سبزی‌ها با هم بپزند و عطر سبزی پخش شود.

مرحله 8

سپس مقداری آرد را داخل یک لیوان بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رقیق شود و بعد آرد رقیق شده را داخل آش بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و آرد داخل آش به شکل گلوله باقی نماند و کاملا یکدست و صاف شود.

مرحله 9

بعد در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه دیگر همه مواد با هم خوب بپزند و طعم و عطر آن‌ها با هم مخلوط شود، در این فاصله زمانی برای تزئین روی آش مواد لازم را آماده کنید برای تزئین آش می‌توانید از نعنا داغ و لپه استفاده کنید.

مرحله 10

برای تزئین، یک پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشورید و با رنده درشت رنده کنید سپس مقداری روغن در یک ظرف بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیاز رنده شده را در آن بریزید و تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی رنگ شود.

مرحله 11

سپس لپه‌ها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد مقداری آب داخل ظرف بریزید و کمی نمک و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید کمی هم روغن داخل ظرف بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید و در ظرف را ببندید و و اجازه دهید تا بپزند.

مرحله 12

بعد از این که آب مخلوط لپه‌ها خوب کشیده شد ظرف را از روی حرارت بردارید و از آن برای تزئین روی آش استفاده کنید سپس می‌توانید چند حبه سیر را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید و از سیر خام هم برای تزئین روی آش استفاده کنید.

مرحله 13

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد مقداری نعنای خشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نعنا سرخ شود و بعد از این که نعنا کمی تغییر رنگ داد و تیره شد آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله 14

بعد آش را داخل یک ظرف مناسب بریزید سپس با مخلوط لپه که خوب پخته شده روی آش را تزئین کنید همینطور از سیر خام رنده شده و نعنای داغ برای تزئین روی آش استفاده کنید به جای نعنا داغ می‌توانید از نعنا خشک استفاده کنید و روی آش بریزید. در آخر آش کلم قمری را به عنوان یک پیش غذای خوش طعم و لذیذ یا یک میان وعده سالم و مقوی برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.