۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان شکری به روش بازاری و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان شکری به روش بازاری و طعمی بی نظیر

نان شکری یکی از انواع نان‌ها و کیک‌های بسیار خوشمزه و ممتاز است که بافتی نرم و سبک دارد. این نوع نان بویژه برای سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب و مطلوب محسوب می‌شود. نان شکری از مواد مغذی و خوش‌طعمی برخوردار بوده و به روش‌های گوناگون و با استفاده از مواد متنوعی آماده می‌گردد. در ادامه، به طور کامل و گام به گام با شیوه‌ی تهیه این نان خوشمزه در وبلاگ آموزشی کدبانو آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آب ولرم۵۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
مایه خمیر۳ گرم معادل ۲/۱ قاشق چایخوری
شکر۳۰ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
آرد۲۵۰ گرم معادل ۲ پیمانه
نمک۴/۱ قاشق چایخوری
بهبود دهنده۴/۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ۱ عدد
وانیل۴/۱ قاشق چایخوری
شیر ولرم۵۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
کره۲۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق سوپ خوری
زعفرانبه مقدار لازم

نان شکری به روش بازاری و طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا مقداری آب ولرم را در یک ظرف کوچک بریزید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و یک قاشق شکر را هم بریزید و با یک قاشق هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شود بعد درب ظرف را ببندید و کنار بگذارید تا مایه خمیر عمل بیاید.

مرحله 2

سپس در یک ظرف دیگر آرد را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده است بریزید و به آن نمک، بهبود دهنده، شکر، تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله 3

بعد مایه خمیر که عمل آمده است را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، سپس شیر را کم‌کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر جمع شود، شیر را یکجا اضافه نکنید چون ممکن است شیر کمتر یا بیشتری مصرف شود، وقتی خمیر جمع شد کره را اضافه کنید.

مرحله 4

اگر بعد از اضافه کردن کره، خمیر شل بود می‌توانید مقداری آرد به خمیر اضافه کنید، سپس به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد، سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید.

مرحله 5

بعد خمیر را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند و منسجم شود، سپس خمیر را کمی ورز دهید و روی سطح کار قرار دهید و به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت خمیر را با دست فرم دهید و گرد کنید.

مرحله 6

وقتی همه چانه‌ها را آماده کردید روی آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید، سپس کمی آرد روی سطح کار بپاشید و مقداری هم روی هر چانه از خمیر بریزید و خمیر را با وردنه روی سطح صاف باز کنید و بعد مقداری روغن مایع روی هر خمیر رومال کنید.

مرحله 7

سپس مقداری شکر روی خمیر بپاشید، بعد خمیر را که تقریبا به شکل بیضی است از وسط و به شکل عمودی تا بزنید و روی هم بیاورید و با وردنه روی آن بکشید و بعد از قسمت پائین شروع به رول کردن خمیر کنید و آن را به شکل گل درآورید.

مرحله 8

بعد داخل یک قالب یا سینی فر کاغذ مافین بگذارید و خمیرها را داخل مافین‌ها قرار دهید و روی آن را با پلاستیک و یا پارچه نخی بپوشانید و حدود ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا خمیرها در دمای محیط استراحت کنند و بافت خمیرها متراکم و منسجم شود.

مرحله 9

سپس در یک ظرف یک تخم مرغ را بریزید و بعد یک قاشق سوپ خوری شیر به آن اضافه کنید و سپس مقداری زعفران را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و رنگ زعفران باز شود و بعد از زمان استراحت روی خمیرها رومال کنید.

مرحله 10

بعد دوباره روی خمیرها مقداری شکر بپاشید و سپس سینی یا قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا خوب بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود.

مرحله 11

بعد از پخت سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا نان‌ها خنک شوند سپس روی آن‌‌ها را با شربت رومال کنید و بعد با پودر پسته و یا به دلخواه و سلیقه خودتان با پودر نارگیل یا مغز گردو، کنجد، خلال بادام و مغز فندق تزئین کنید.

مرحله 12

سپس تعدادی نان شکری ترد و لطیف را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده خوش عطر و طعم و یا در سفره‌ افطار در ماه رمضان همراه با عسل، شکلات صبحانه، پنیر، کره، خامه و چای داغ برای پذیرایی و مهمانی سرو کنید.