۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آجیل بار، شیرینی بسیار مقوی و انرژی‌زا!

نکات و دستور پخت آجیل بار، شیرینی بسیار مقوی و انرژی‌زا!

آجیل بار به عنوان یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ، به طور گسترده در پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی خوش طعم را می‌توان با ترکیب انواع مغزهای آجیل با طعم دلخواه فرد تهیه نمود. این نوع شیرینی از محبوبیت و استقبال فراوانی در میان مردم برخوردار است.برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آجیل بار، خوانندگان محترم می‌توانند به ادامه این مطلب در وبلاگ آموزشی کدبانو مراجعه نمایند. در این مقاله، جزئیات کامل و دقیقی از چگونگی تهیه این شیرینی لذیذ ارائه خواهد شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مغزیجات۴۰۰ گرم معادل ۲ و ۳/۲ پیمانه
شکر۱۰۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
آب۵۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
آب لیمو۲/۱ قاشق چای خوری
نمک۴/۱ قاشق چای خوری
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
عسل۸۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
شکلات تلخ۱۵۰ گرم
روغن مایع۲۵ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
پسته۱۰۰ گرم
بادام زمینی۱۵۰ گرم
گردو۱۰۰ گرم
مغز تخمه کدو۵۰ گرم

آجیل بار، شیرینی بسیار مقوی و انرژی‌زا!

مرحله 1

ابتدا مغزهای آجیل مورد دلخواه و سلیقه خود را به طور جداگانه داخل تابه بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مغزها را به مدت 3 تا 4 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. می‌توانید مغزیجات را بیشتر تفت دهید.

مرحله 2

به عنوان مثال، مغز پسته، مغز بادام زمینی، مغز گردو و مغز تخمه کدو را به همین شکل به مقدار لازم تفت دهید تا برای شیرینی قابل استفاده شوند.

مرحله 3

با سلیقه و دلخواه خود می‌توانید از هر نوع مغز آجیلی استفاده کنید، حتی می‌توانید کنجد را به تنهایی برای درست کردن آجیل بار تفت دهید، یا ترکیبی از دو یا چند نوع مغز آجیل را تفت دهید.

مرحله 4

حتما از مغز آجیل بدون نمک استفاده کنید، چون در صورتی که از مغزهای شور استفاده کنید، آجیل بار طعم و مزه دلخواه و مناسب را نخواهد داشت و شور می‌شود.

مرحله 5

بعد از تفت دادن مغزها، آن‌ها را روی یک سطح صاف بریزید و با چاقو خرد کنید. بهتر است که مغز پسته‌ها را در اندازه‌های کمی درشت‌تر خرد کنید تا طعم آن‌ها زیر دندان کاملا احساس شود، اما مغز گردو و مغز بادام زمینی یا بادام درختی را ریزتر خرد کنید.

مرحله 6

برای خرد کردن مغز‌های آجیل، اندازه آن‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد، اما آن‌ها را خیلی پودر نکنید. مغز تخمه هم که نیازی به خرد کردن ندارد.

مرحله 7

بعد از تفت دادن و خرد کردن مغزها، آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با هم خوب مخلوط کنید.

مرحله 8

سپس در یک ظرف دیگر، آب، شکر و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر در آب حل شود. مواد باید خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله 9

بعد اجازه دهید تا شربت شروع به جوشیدن کند و غلیظ شود. وقتی شربت به قوام نخ رسید، آن را از روی حرارت بردارید و کمی نمک و وانیل به آن اضافه کنید. سپس مقداری عسل روی آن بریزید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 10

وقتی که عسل در مخلوط خوب حل شد و بافت یکدستی تشکیل شد، آن را روی مغزیجات آجیل بریزید تا همه مغزها آغشته به شربت شوند و بین آن‌ها چسبندگی ایجاد شود.

مرحله 11

سپس مغزیجات را داخل قالب مورد نظر بریزید و با کف دست فشار دهید تا کاملا بهم بچسبند. دقت کنید که ضخامت آجیل‌ها باید در همه قسمت‌های قالب یکسان باشد.

مرحله 12

بعد مقداری شکلات را داخل یک ظرف بریزید و به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کامل ذوب شود. سپس روغن را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 13

بعد از خنک شدن شکلات، آن را روی مغزیجات بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح مواد را بپوشاند. سپس قالب را چند بار روی سطح کار به آرامی بکوبید و در یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد و کاملا سفت و منسجم شود.

مرحله 14

بعد از 2 ساعت، آجیل بار را از داخل قالب خارج کنید و از سمت آجیل‌ها آن را برش بزنید. بهتر است که آجیل بار را به شکل مستطیل‌های هم اندازه و در سایز 3 در 10 سانتیمتر برش بزنید.

مرحله 15

در آخر، برش‌های آجیل بار را داخل یک ظرف بچینید و دوباره در یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد و سفت شود. سپس آن‌ها را به عنوان یک دسر شیک و جذاب همراه با چای سرو کنید.