۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک اتریشی، کیکی لاکچری با بافت پنبه‌ای!

نکات و دستور پخت کیک اتریشی، کیکی لاکچری با بافت پنبه‌ای!

کیک اتریشی یکی از انواع محبوب و مشهور دسرهای اتریشی است که به دلیل بافت نرم و لطیف خود از جایگاه ویژه‌ای در میان علاقه‌مندان به شیرینی‌های سنتی این کشور برخوردار است. این کیک به روش‌های متنوعی با استفاده از مواد گوناگون تهیه می‌شود و می‌تواند به عنوان یک پذیرایی شیک و لذیذ در مجالس و رویدادهای رسمی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، با مطالعه مرحله به مرحله روش تهیه کیک اتریشی، می‌توانید این دسر خوشمزه و اصیل را در منزل خود آماده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد قنادی۲۲۰ گرم
تخم مرغ۶ عدد
کره حیوانی و پاستوریزه۱۰۰ گرم
روغن مایع۸۰ گرم
شیر۷۵ گرم
پودر قند یا پودر شکر الک شده۱۶۰ گرم
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری سر صاف
وانیل پودری۴/۱ قاشق چای خوری
پودر بادام درختی بدون پوست۸۰ گرم
پودر کاکائو۲ قاشق مربا خوری سر پر
روغن مایع۲ قاشق سوپ خوری
مغز آجیل ( مغز پسته، گردو، بادام و فندق ) و کنجد برای تزئین کیکبه مقدار لازم
موز و توت فرنگی و انبه برای تزئینبه مقدار لازم

کیک اتریشی، کیکی لاکچری با بافت پنبه‌ای!

مرحله 1

ابتدا مقداری کره را داخل یک ظرف بریزید سپس پودر قند را به آن اضافه کنید، با همزن برقی ترکیب کره و پودر قند را به مدت تقریبا ۳ دقیقه هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، به طوری که بافت مخلوط تشکیل شده یکدست، کشدار و کرم رنگ شود.

مرحله 2

سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط اضافه کنید، بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مخلوط را هم بزنید تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود و با مواد کاملاً ترکیب شود، در این حالت مخلوط کمی حجیم می‌شود.

مرحله 3

بعد از آن وانیل را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود، وانیل بوی زهم تخم مرغ‌ها را می‌گیرد، سپس پودر بادام را به مواد اضافه کنید و به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند خوب هم بزنید تا کاملاً در همه قسمت‌ها پخش شود.

مرحله 4

سپس مقداری شیر را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط اضافه کنید، با دور کند همزن کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، بعد از آن روغن مایع را روی مخلوط مواد بریزید سپس به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند با دور کند همزن برقی هم بزنید.

مرحله 5

بعد آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس مقداری بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید بعد از آن ترکیب آرد و بکینگ پودر را الک کنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله 6

سپس ۲ قاشق از ترکیب آرد را بردارید و کنار بگذارید بعد بقیه ترکیب آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید، ابتدا با همزن دستی یا لیسک ترکیب مواد را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، طوری که آرد داخل مواد گلوله نشود.

مرحله 7

بعد از آن کمی با دور کند همزن برقی مخلوط را هم بزنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود، برای درست کردن قسمت کاکائویی کیک ۲ قاشق مربا خوری پودر کاکائو را داخل یک ظرف بریزید بعد ۲ قاشق سوپ خوری روغن مایع به آن اضافه کنید‌.

مرحله 8

سپس ترکیب را خوب هم بزنید تا پودر کاکائو و روغن مایع با هم مخلوط و یکدست شوند بعد از آن تقریبا یک و نیم تا دو ملاقه مایه ساده کیک را به مواد کاکائویی اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله 9

بعد ۲ قاشق آرد را که از قبل کنار گذاشته بودید به بقیه مواد ساده کیک اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند، سپس داخل یک قالب گرد با سایز ۲۵ سانتی‌متری را کاغذ روغنی قرار دهید به طوری که کاملاً کف آن را بپوشاند.

مرحله 10

سپس دیواره‌های قالب را با روغن مایع چرب کنید بعد مایه ساده کیک را داخل قالب بریزید، بعد مایه کاکائویی را در مرکز مواد ساده داخل قالب بریزید تا دو دایره هم مرکز تشکیل شود، سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 11

بعد از آن قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، سپس اجازه دهید تا کیک به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در فر خوب مغز پخت و آماده شود به طوری که سطح کیک طلایی رنگ شود.

مرحله 12

در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود بعد از آن با توجه به این که دمای فرهای مختلف فرق می‌کند یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته است.

مرحله 13

سپس قالب کیک را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود بعد با یک چاقوی تیز کناره‌های کیک را از قالب جدا کنید و قالب را برگردانید، حالا کیک را به طور کامل و سالم از قالب خارج کنید بعد در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله 14

بعد مقداری عسل را داخل یک ظرف بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا عسل رقیق شود سپس با یک فرچه عسل را روی سطح کیک رومال کنید، به جای عسل می‌توانید از شربت بار که از قبل آماده کرده‌اید برای رومال کردن استفاده کنید.

مرحله 15

سپس با سلیقه خودتان می‌توانید وسط کیک را با پودر پسته تزئین کنید و اطراف آن را با پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام، کنجد، شکلات چیپسی و چند برش حلقه‌ای موز یا توت فرنگی یا مقداری انبه تزئین کنید.

مرحله 16

بعد از آن کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید سپس چند برش از کیک اتریشی را داخل ظرف مناسب بچینید، حالا این کیک خوش طعم را به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده سالم و مقوی برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.