۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت دمی بج بج به روش شمالی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت دمی بج بج به روش شمالی با طعمی بی نظیر

دمی بج بج یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با طیف گسترده ای از دستورالعمل‌های آشپزی تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه ریشه عمیقی در فرهنگ و آداب غذاخوری ایرانیان دارد و طرفداران بسیاری در میان علاقه‌مندان به آشپزی ایرانی کلاسیک دارد. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق طرز تهیه دمی بج بج، همراه وبلاگ کدبانو باشید تا با راهنمای گام به گام این غذای خوش‌طعم آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
پودر گوجه فرنگی و فلفل قرمزبه مقدار کافی

دمی بج بج به روش شمالی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه یک دم پخت خوشمزه و سرشار از طعم، ابتدا پیاز را با استفاده از ریزترین دندانه های رنده خرد می کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم. بلافاصله پیاز خرد شده را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و شفاف شود.

مرحله 2

در ادامه، مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر گوجه فرنگی و فلفل قرمز به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. سپس گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا سرخ و پخته شود.

مرحله 3

پس از آن، رب گوجه فرنگی را به تابه افزوده و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ و بوی آن تغییر کند. در همین حال، یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت زیاد قرار داده تا به جوش بیاید. برنج را شسته و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخته اولیه آن انجام شود.

مرحله 4

پس از این مدت، یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم تا مغز آن کمی گیر داشته باشد. سپس برنج را آبکشی کرده و مقداری روغن مایع را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. پوست سیب زمینی را جدا کرده و به صورت نگینی درشت خرد می کنیم. سپس به صورت مرتب درون قابلمه ریخته و یک لایه برنج آبکشی شده روی آن قرار می دهیم و به خوبی فشرده می کنیم.

مرحله 5

حالا مواد میانی را روی برنج ریخته و به خوبی پخش می کنیم، سپس مابقی برنج را روی مواد میانی می ریزیم و پس از فشرده کردن آن، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد تا کاملا پخته شود. در نهایت، دم پخت آماده را درون ظرف مورد نظر سرو می کنیم.