۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت پلو شاه عباسی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت پلو شاه عباسی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

پلو شاه عباسی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشور ما می‌باشد که به عنوان قیمه لاپلو نیز شناخته می‌شود. این غذای لذیذ و سنتی، ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و آشپزی ایرانی دارد و طرفداران بسیاری در میان مردم کشورمان دارد. برای آشنایی با روش کامل و مرحله‌به‌مرحله طبخ پلو شاه عباسی، همراه وبلاگ کدبانو باشید تا به‌طور جامع و تفصیلی با نحوه تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
لپه۱ پیمانه
برنج۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۲ تکه
پودر گل محمدی۱ قاشق چایخوری
عرق هل۳ قطره
آب جوشبه مقدار کافی
پودر لیمو عمانیبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

پلو شاه عباسی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه پلو شاه عباسی خوشمزه، ابتدا لپه را شسته و در یک کاسه حاوی آب قرار می دهیم. سپس لپه را به مدت 12 ساعت در آب خیس می کنیم و آب درون کاسه را چند بار تعویض می کنیم.

مرحله 2

در مرحله بعد، لپه خیس خورده را آبکشی کرده و در یک قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم لپه نیم پز شود. سپس پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، یک قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع در آن می ریزیم. پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس گوشت را به صورت مکعبی خرد می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله، گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. سپس پودر گل محمدی، چوب دارچین، عرق هل، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 5

ادویه ها را تفت داده تا عطر آنها آزاد شود، سپس به اندازه ای که روی گوشت را بگیرد آب اضافی کرده و اجازه می دهیم گوشت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و آب اضافی اش تبخیر شود. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله 6

در این مرحله، مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و رب گوجه فرنگی را به آن می افزاییم. رب گوجه فرنگی را تفت داده تا بوی خامی آن از بین رفته و کاملا سرخ شود، سپس لپه نیم پز شده را آبکشی کرده و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله 7

لپه را به مدت 5 دقیقه تفت داده، سپس زعفران دم کرده را به تابه می افزاییم. مخلوط لپه را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کرده و هم می زنیم تا خورش کاملا پخته و آب اضافی اش کشیده شود.

مرحله 8

پس از گذشت 2 ساعت، پودر لیمو عمانی را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت 10 دقیقه دیگر روی حرارت بماند. در این فاصله، یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله 9

زمانی که آب جوش آمد، برنج را به همراه 1 قاشق چایخوری نمک درون قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج به مدت 8 تا 12 دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن صورت گیرد. پس از گذشت این زمان، پخت اولیه برنج را تست می کنیم.

مرحله 10

برای این منظور، یک دانه برنج را بین دو انگشت له کرده و زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم. سپس مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب ریخته و ته دیگ دلخواهمان را درون آن فیکس می کنیم.

مرحله 11

حالا یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم و مقداری از مواد خورش را به صورت پخش روی برنج اضافه می کنیم. این روند را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله 12

در این مرحله، روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن می گذاریم. سپس اجازه می دهیم پلو به مدت 45 تا 50 دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 13

در ادامه، پلو را مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس پلو را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به دلخواه تزیین می کنیم. در نهایت، پلو شاه عباسی را به همراه سالاد شیرازی و دوغ سرو می کنیم.