۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شامی بابلی اصیل و مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شامی بابلی اصیل و مجلسی با طعمی بی نظیر

شامی یکی از انواع غذاهای محبوب در ایران است که علاوه بر نقش برجسته آن در وعده های عصرانه و شام، در تهیه انواع ساندویچ نیز کاربرد فراوانی دارد. این غذای لذیذ در انواع مختلفی در سراسر کشور تهیه می‌شود، اما ویژگی مشترک آنها وجود گوشت است. هر نوع شامی با استفاده از ترکیب‌های خاص ادویه‌جات و افزودنی‌های منحصربه‌فرد، طعم مطبوع و منحصربه‌فردی پیدا می‌کند. یکی از این انواع محبوب، شامی بابلی است که به‌ویژه در استان مازندران طرفداران زیادی دارد. در ادامه به آموزش تهیه این غذای لذیذ خواهیم پرداخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت۴۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
مغز گردونصف پیمانه
سبزی شامی۴۰۰ گرم
لپه۱ پیمانه
سیب زمینی متوسط۲ عدد
تخم مرغ۳ عدد
فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
دارچینبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم

شامی بابلی اصیل و مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شامی بابلی خوشمزه و مخصوص، ابتدا لپه را پاک کرده و بشویید. سیب زمینی را شسته و پوست بگیرید. سیب زمینی را به همراه لپه بپزید. می توانید در آب درون قابلمه کمی زردچوبه بریزید تا سیب زمینی و لپه زردتر شود.

مرحله 2

در این مرحله، گوشت را به قطعات مربعی بزرگ از گوشت خورشتی تقسیم کنید. گوشت را به همراه پیازی که درشت خرد کرده اید در کمی روغن تفت دهید. در این مرحله باید زردچوبه، فلفل و دارچین را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید.

مرحله 3

بعد از این که رنگ گوشت کمی تغییر کرد و پیاز هم کمی نرم شد، آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم به آهستگی گوشت بپزد و مغز پخت شود. به هیچ وجه نباید در این مرحله به گوشت نمک اضافه کنید.

مرحله 4

اضافه کردن نمک به گوشت در زمان پخت، باعث می شود که گوشت دیرتر بپزد. بهتر است اجازه دهید تا آب گوشت کاملا کشیده شود و گوشت حسابی نرم شود. بعد از پختن لپه و سیب زمینی آن را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله 5

گوشت مغزپخت را نیز از قابلمه خارج کنید. اجازه دهید تا کمی خنک شوند. حالا باید گوشت و لپه را به خوبی له کنید. می توانید از غذاساز و یا چرخ گوشت کمک بگیرید. البته به شکل سنتی گوشت و لپه پخته شده را در هاون های سنگی می کوبیدند تا به شکل یکنواخت در بیایند.

مرحله 6

بعد از له شدن سیب زمینی، لپه و گوشت باید سبزی شامی، گردو و ادویه ها را دوباره به مواد اضافه کنید. در این مرحله می توانید نمک را نیز به مواد شامی اضافه کنید. باید تمامی این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله 7

می توانید با دست کل این مواد را به خوبیب ورز دهید تا به شکل یک خمیر یک دست در بیاید. حالا تخم مرغ ها را دانه دانه به مواد شامی اضافه کرده و به خوبی ورز دهید. تخم مرغ کمک می کند تا مواد شامی حالت چسبندگی ایجاد کند.

مرحله 8

از مواد شامی گلوله های کوچک بردارید. بهتر است گلوله های شامی همه یک اندازه باشد. بعد از گرد کردن شامی ها در وسط آن با انگشت یک سوراخ ایجاد کنید. این سوراخ کمک می کند تا شامی بهتر مغز پخت شود.

مرحله 9

در مرحله پایانی در یک ماهیتابه جادار و نچسب، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن حسابی داغ شود. حالا شامی ها را تک تک درون ماهیتابه بگذارید و اجازه دهید تا بر روی حرارت ملایم به خوبی سرخ شود.

مرحله 10

اگر سبزی شامی ندارید، می توانید از ترکیب سبزیجات معطر مثل جعفری، گشنیز و نعناع یا حتی از سبزی قورمه سبزی نیز استفاده کنید. البته با سبزی غیر سبزی اصلی شامی، نمی توانید طعم واقعی یک شامی بابلی واقعی را تجربه کنید.