۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان رول کدو حلوایی خوشمزه و ساده برای عصرانه و میان وعده

نکات و دستور پخت نان رول کدو حلوایی خوشمزه و ساده برای عصرانه و میان وعده

نان رول کدو حلوایی یکی از انواع نان‌های خوشمزه، لذیذ و شیک است که می‌تواند در وعده‌های مختلف چون صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار گیرد. این نان خوش طعم و پرخاصیت را می‌توان به عنوان پذیرایی در وعده صبحانه سرو کرد یا همراه با چای داغ در وعده عصرانه میل نمود. در ادامه، مخاطبان گرامی می‌توانند با مطالعه مرحله به مرحله طرز تهیه این نان خوشمزه، به آشنایی کامل تر با آن دست یابند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد نول ویژه۲۷۰ گرم
ترکیب شیر و زعفران آب کرده۱۰۰ گرم
پوره کدو حلوایی کبابی برای خود خمیر۴۰ گرم
مخمر فوری۴ گرم
نمک۵ گرم
تخم مرغ کوچک۱ عدد
شکر۲۷ گرم
کره۳۰ گرم
پوره کدو حلواییبه مقدار لازم
دارچین۱ قاشق چای خوری
جوز هندی۲/۱ قاشق چای خوری
شکر قهوه‌ای۱ قاشق غذا خوری
مغز گردو خرد شده برای بین رولبا مقدار دلخواه

نان رول کدو حلوایی خوشمزه و ساده برای عصرانه و میان وعده

مرحله 1

ابتدا کدو حلوایی را شسته و در اندازه‌های کوچک برش می‌زنیم. تخمه‌های کدو حلوایی را جدا کرده و پوست برش‌های کدو را می‌گیریم. سپس آنها را در اندازه‌های کوچک برش زده و خرد می‌کنیم. داخل یک قالب مخصوص فر می‌ریزیم و مقداری روغن زیتون روی آنها می‌ریزیم.

مرحله 2

اگر روغن زیتون در دسترس نبود، می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید. قالب را با فویل پوشانده و در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است، قرار می‌دهیم. دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم.

مرحله 3

برش‌های کدو حلوایی را به مدت نیم ساعت در فر می‌گذاریم تا کاملاً نرم و مغز پخت شوند. سپس قالب را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار می‌دهیم. با کمک یک چنگال، کدو حلوایی‌ها را کاملاً له و پوره می‌کنیم تا بافت آنها یکدست شود.

مرحله 4

آرد، نمک و شکر را با هم مخلوط می‌کنیم. زعفران را داخل یک ظرف کوچک ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه می‌کنیم. ظرف را می‌پوشانیم تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود. مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. زعفران دم کشیده را به شیر اضافه کرده و هم می‌زنیم تا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله 5

مخلوط شیر و زعفران را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملاً با هم ترکیب شوند. تخم مرغ را شکسته و به مواد اضافه می‌کنیم. سپس پوره کدو حلوایی را به مخلوط مواد اضافه کرده و دوباره با هم مخلوط می‌کنیم تا بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله 6

خمیر را با دست یا دستگاه خمیرزن ورز می‌دهیم تا همه مواد با هم خوب مخلوط شوند و بافت خمیر کاملاً صاف و یک دست شود. سپس مقداری کره به خمیر اضافه کرده و ورز می‌دهیم تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت خمیر صاف، نرم و لطیف شود.

مرحله 7

خمیر را داخل ظرف قرار داده و با نایلون روی آن را می‌پوشانیم. اجازه می‌دهیم خمیر به مدت ۴۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا کاملاً جا بیفتد و پف کند.

مرحله 8

در این فاصله، برای درست کردن مواد میانی، پوره کدو حلوایی را داخل یک ظرف ریخته و کمی پودر دارچین به آن اضافه می‌کنیم. هم می‌زنیم تا کاملاً با هم مخلوط شوند. سپس مقداری جوز هندی و شکر به ترکیب مواد اضافه کرده و دوباره هم می‌زنیم.

مرحله 9

مغز گردوها را خرد کرده و به مواد میانی اضافه می‌کنیم. هم می‌زنیم تا کاملاً با هم ترکیب شوند. وقتی استراحت اولیه خمیر تمام شد، آن را روی سطح صاف پهن و باز می‌کنیم. مواد میانی را روی خمیر ریخته و با پشت قاشق پخش می‌کنیم. سپس خمیر را به آرامی رول می‌کنیم.

مرحله 10

داخل یک قالب را با روغن مایع یا کره چرب می‌کنیم. رول خمیر را با چاقوی تیز یا نخ در اندازه‌های مناسب و کوچکتر برش می‌زنیم و داخل قالب می‌چینیم. دوباره روی ظرف را با نایلون می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم خمیرها برای بار دوم به مدت ۶۰ دقیقه استراحت کنند.

مرحله 11

در این فاصله، کره را داخل ظرف ریخته و روی حرارت غیر مستقیم ذوب می‌کنیم. سپس مقداری شکر به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله 12

وقتی خمیر کاملاً استراحت کرد و حجم برش‌های خمیر زیاد شد، نایلون را برداشته و با فرچه مخلوط کره و شکر را روی برش رول‌ها می‌مالیم. سپس مقداری مغز تخم کدو حلوایی روی هر رول می‌چینیم و به شکل دلخواه تزئین می‌کنیم.

مرحله 13

قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است، قرار داده و دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم. اجازه می‌دهیم خمیرها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند تا سطح آنها کاملاً طلایی رنگ شود و مغز پخت شوند.

مرحله 14

بعد از پخت، قالب را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار می‌دهیم تا رول‌های خمیر کاملاً خنک شوند. سپس برش‌های نان را از کاغذ روغن جدا کرده و در ظرف مناسب قرار می‌دهیم.

مرحله 15

مقداری عسل را داخل ظرف ریخته و با آب مخلوط می‌کنیم تا رقیق شود. با فرچه، مقداری از این مخلوط را روی نان‌ها می‌مالیم. نان‌های رول کدو حلوایی را داخل ظرف مناسب سرو می‌کنیم و در وعده صبحانه همراه با چای داغ، کره، مربا، عسل و انواع دورچین و مخلفات سرو می‌کنیم.