۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت نخود فرنگی پلو مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نخود فرنگی پلو مجلسی با طعمی بی نظیر

نخود فرنگی پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با ترکیب طعم های متنوع و مواد مختلف پخته می‌شود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، دارای تاریخچه و سابقه طولانی در آشپزی سنتی ایرانی است و به عنوان یکی از طبق‌های اصلی و پرکاربرد در میان خانواده‌های ایرانی مطرح می‌باشد. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله به مرحله این غذای لذیذ، همراه وبلاگ کدبانو باشید تا آموزش دقیق و جامع طرز تهیه نخود فرنگی پلو را در اختیار شما قرار دهیم.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۴ پیمانه
نخود فرنگی۱٫۵ پیمانه
شوید تازه۳۰۰ گرم
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

نخود فرنگی پلو مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نخود فرنگی پلو لذیذ، ابتدا نخود فرنگی را شسته و در یک قابلمه حاوی آب قرار می دهیم. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم نخود فرنگی تا نیم پز شدن در آب جوش بماند.

مرحله 2

زمانی که نخود فرنگی نیم پز شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و نخود فرنگی را آبکشی می کنیم. سپس شوید را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد.

مرحله 3

در این مرحله برنج را به همراه 1 قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت 8 تا 12 دقیقه در آب جوش بماند تا پخت ابتدایی آن انجام شود.

مرحله 4

5 دقیقه قبل از آبکشی کردن برنج، نخود فرنگی را به همراه شوید به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت برمی داریم.

مرحله 5

سپس برنج را آبکشی کرده و درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن مایع می ریزیم. حالا ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنظیم کرده و نخود فرنگی پلو را درون قابلمه اضافه می کنیم. زعفران دم کرده را نیز به صورت پخش روی برنج می ریزیم.

مرحله 6

در این مرحله درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم. اجازه می دهیم پلو به مدت 45 دقیقه کاملا دم بکشد.

مرحله 7

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته، سپس پلو را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر می ریزیم. در نهایت نخود فرنگی پلو را به همراه تن ماهی، گوشت چرخ کرده یا مرغ سرو می کنیم.