۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت خاگینه رولی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خاگینه رولی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

خاگینه رولی یکی از انواع شیرینی های سنتی و باارزش فرهنگی ایرانی است که با ترکیب مواد اولیه متنوع و خاص تهیه می گردد. این شیرینی خوش طعم و لذیذ، ریشه در میراث غنی آشپزی ایرانی دارد و روش تهیه آن از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش گام به گام و کامل طرز تهیه خاگینه رولی را مشاهده خواهید کرد تا بتوانید این شیرینی سنتی را به طور دقیق و با کیفیت بالا در منزل خود تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۳ عدد
ماست۳ قاشق غذاخوری
آرد قنادی۴ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری
پودر گردو۴ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
پودر گل سرخ۱ قاشق مرباخوری
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری

خاگینه رولی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه خاگینه رولی به روش مجلسی، ابتدا شربت را آماده می کنیم. برای این منظور، آب را همراه با شکر درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا ذرات شکر کاملا حل شوند.

مرحله 2

زمانی که شربت جوش آمد، گلاب را به همراه زعفران دم کرده به قابلمه اضافه کرده و پس از مخلوط کردن، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا شربت کاملا خنک شود. سپس تخم مرغ ها را درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله 3

در ادامه، وانیل را به کاسه اضافه کرده و با دور تند همزن برقی به خوبی هم می زنیم تا کرم رنگ و کش دار شود. سپس حین هم زدن، ماست را کم کم به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا مایه یکدست شود.

مرحله 4

آرد را همراه با بیکینگ پودر درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم. سپس کم کم به کاسه اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی به یک سمت هم می زنیم تا بافت مایه خاگینه یکدست شده و پف آن نخوابد.

مرحله 5

کف تابه رژیمی را با مقداری روغن مایع چرب کرده، سپس مایه خاگینه را درون آن می ریزیم. تابه را کمی تکان می دهیم تا مایه به صورت یکدست درون آن پخش شود و دو طرف آنرا کاملا سرخ می کنیم.

مرحله 6

پس از سرخ شدن خاگینه، آنرا از روی حرارت کنار گذاشته، سپس دو ملاقه از شربت را به صورت پخش روی آن می ریزیم و درب تابه را می بندیم. اجازه می دهیم خاگینه استراحت کند تا شربت به خورد آن رفته و نرم شود.

مرحله 7

در این مرحله، پودر دارچین را همراه با پودر گل سرخ و پودر گردو مخلوط کرده و به صورت پخش روی خاگینه می ریزیم. سپس مقداری از شربت روی خاگینه می ریزیم تا مواد خشک به خاگینه بچسبند.

مرحله 8

حالا خاگینه را رول کرده و مابقی شربت را کاملا روی آن می ریزیم. درب تابه را می بندیم تا شربت به خورد خاگینه برود. در نهایت، خاگینه را به اندازه های دلخواه برش زده و درون ظرف مورد نظر می چینیم.