۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی نخودچی ساده خونگی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی نخودچی ساده خونگی با طعمی بی نظیر

شیرینی نخودچی یکی از انواع شیرینی هایی است که به طور سنتی در مراسم و اعیاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی خاص با ترکیب مواد اولیه مغذی و با طعم های دلپذیر تهیه می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذایی ایرانیان دارد. برای آشنایی با روش دقیق و مرحله به مرحله تهیه شیرینی نخودچی، لطفاً به ادامه این مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید. در آنجا، راهنمای کامل و تصویری طرز تهیه این شیرینی سنتی به تفصیل ارائه شده است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد نخودچی۵۰۰ گرم
پودر قند۲۵۰ گرم
روغن صاف قنادی۲۵۰ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
آرد قنادی۶ قاشق غذاخوری
پودر پسته یا گردو

شیرینی نخودچی ساده خونگی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی نخودچی خوشمزه، ابتدا روغن جامد را در یک کاسه مناسب می ریزیم. سپس پودر قند را درون الک ریخته و روی روغن الک می کنیم. با استفاده از همزن برقی، مواد را با سرعت بالا مخلوط می کنیم تا بافت یکدست و کرم رنگ شود.

مرحله 2

در مرحله بعد، آرد نخودچی را همراه با پودر هل دو بار الک می کنیم. این مخلوط را درون الک ریخته و روی مواد درون کاسه الک می کنیم. سپس با هم مخلوط می کنیم تا خمیر یکدست شود. توجه داشته باشید که خمیر را زیاد ورز ندهید تا روغن نیندازد.

مرحله 3

خمیر را درون یک نایلون فریزر قرار داده و به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال استراحت می دهیم. پس از این مدت، خمیر را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم تا دمای محیط را بگیرد.

مرحله 4

سپس روی سطح کار یک نایلون فریزر پهن می کنیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم. مجددا روی خمیر یک نایلون دیگر می گذاریم. با استفاده از وردنه، خمیر را به ضخامت نیم تا 2 سانتی متر باز می کنیم.

مرحله 5

فر را روی دمای 150 درجه سانتی گراد گرم می کنیم. در این مرحله، کاتر را درون آرد سفید فرو برده و خمیر را به شکل دلخواه قالب می زنیم. برای تزئین نیز می توان از پودر پسته، گردو، سیاه دانه یا پودر خرفه استفاده کرد.

مرحله 6

سپس شیرینی های قالب زده شده را به آرامی به کمک چاقو درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، منتقل می کنیم. سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و به مدت 20 دقیقه می گذاریم تا پخته شوند.

مرحله 7

پس از پخت، شیرینی ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا در دمای محیط خنک شوند. سپس آنها را در ظرف مورد نظر چیده و همراه با چای سرو می کنیم. نوش جان!