۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش دوغ اصل اردبیل به روش سنتی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت آش دوغ اصل اردبیل به روش سنتی با طعمی بی نظیر

آش، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که همواره از طرفداران بسیاری برخوردار بوده است. در میان انواع مختلف آش، آش دوغ یکی از نمونه‌های برجسته و معروف محسوب می‌شود. به‌طوری که این غذای سنتی، اصالتاً متعلق به استان اردبیل بوده و در آن از ترکیب سبزیجات، نخود، دوغ و برنج استفاده می‌گردد. آش دوغ اردبیل به دلیل طعم فوق‌العاده خود، علاوه بر میل کردن به عنوان پیش‌غذا، می‌تواند برای افطار نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله‌به‌مرحله این آش خوشمزه، همراه سایت پانا مگ باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
نخود۶ پیمانه
سبزی آش (ترکیب مساوی اسفناج و برگ چغندر)۴ پیمانه
برنج نیم دانه۱ پیمانه
پاکت دوغ۳ پاکت
آرد۲ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
سیر داغ و نعناع داغبه مقدار لازم

آش دوغ اصل اردبیل به روش سنتی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه آش دوغ خوشمزه و مخصوص، ابتدا از شب قبل نخود ها را در آب خیس می کنیم تا نفخ آن ها برطرف شود. در صورت امکان، آب درون کاسه را دو بار تعویض می کنیم.

مرحله 2

سپس نخود ها را آبکشی کرده و همراه با چند لیوان آب در قابلمه می ریزیم و به مدت تقریبا یک ساعت می پزیم. پس از پخت کامل نخود ها، برنج را شسته و به آن اضافه می کنیم.

مرحله 3

زمانی که برنج به طور کامل پخت و کمی لعاب دار شد و حدود 3 تا 4 لیوان آب در قابلمه باقی مانده است، دوغ ها را به آن اضافه می کنیم. سپس حرارت را افزایش داده تا دوغ ها سریعتر شروع به جوشیدن کنند.

مرحله 4

در همین حین، مواد درون قابلمه را به طور مداوم هم می زنیم. سپس سبزی ها را شسته و خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. کمی که مخلوط شد، 2 قاشق آرد را در تابه تفت داده و به آش اضافه می کنیم.

مرحله 5

سپس آش را به آرامی هم می زنیم تا مواد به خوبی با هم مخلوط شده و یکدست شوند. در نهایت، آش را مزه کرده و نمک آن را تنظیم می کنیم. پس از نیم ساعت، آش آماده است. در پایان، سیر ها را رنده کرده و با روغن داغ سرخ می کنیم و نعناع را نیز در روغن سرخ کرده و به آش اضافه می کنیم یا با نعنا و سیر داغ آن را تزیین می کنیم.