۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت قیمه لاپلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قیمه لاپلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

قیمه لاپلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار محبوب ایرانی است که با دستور پخت های متنوعی تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار ریشه در فرهنگ غذایی ایران دارد و با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و روش پخت ویژه، طعمی بی‌نظیر به دست می‌آورد. برای آشنایی با جزئیات کامل چگونگی تهیه قیمه لاپلو به مرحله به مرحله دستورالعمل پخت آن در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
لپه۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
چوب دارچین۲ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
برنج۴ پیمانه
آب جوشبه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
گرد لیمو عمانی و عرق هلبه مقدار کافی
پودر گل محمدی و نمکبه مقدار کافی
 فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

قیمه لاپلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه قیمه لاپلو خوشمزه و سئو دوستانه، ابتدا لپه را شسته و در آب خیس می کنیم تا به مدت یک شب خیس بخورد. سپس لپه را آبکشی کرده و در یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

در ادامه، مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا لپه نیم پز شود. همزمان، گوشت را به صورت مکعبی خرد کرده و در یک قابلمه جداگانه روی حرارت ملایم با اندکی روغن تفت می دهیم.

مرحله 3

پس از آن، پیاز ها را به صورت خلال نازک خرد کرده و به قابلمه گوشت اضافه می کنیم تا سرخ و طلایی شوند. سپس گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شود.

مرحله 4

زمانی که گوشت تغییر رنگ داد، ادویه هایی همچون نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر گل محمدی، چوب دارچین و عرق هل را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا ادویه ها سرخ شوند. سپس مقداری آب جوش به قابلمه افزوده و درب آن را می بندیم.

مرحله 5

توجه داشته باشید که آب بیش از حد به قابلمه اضافه نکنید، به اندازه ای که گوشت کاملا پخته شده و آب آن کشیده شود، آب بیفزایید. زمانی که لپه نیم پز شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و لپه را آبکشی می کنیم.

مرحله 6

سپس در یک تابه مناسب، روغن مایع و رب گوجه فرنگی را تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس لپه را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله 7

در ادامه، مقداری زعفران دم کرده را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم، سپس به قابلمه حاوی گوشت می افزاییم. خورش را مخلوط کرده و اجازه می دهیم روی حرارت بماند تا کاملا پخته و آب درون قابلمه کاملا تبخیر شود.

مرحله 8

در ۱۰ دقیقه آخر پخت، مقداری گرد لیمو عمانی به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس برنج را در آب جوش پخته و آبکش می کنیم.

مرحله 9

در نهایت، ته دیگ دلخواه را در قابلمه تنظیم کرده، یک لایه برنج می ریزیم و مقداری از خورش قیمه را به صورت پخش و یکنواخت روی برنج می ریزیم. سپس مجددا برنج را روی قیمه می پوشانیم. درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا قیمه لاپلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.