۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت مافین جو پرک، نوآوری در پخت کیکی رژیمی و شیک

نکات و دستور پخت مافین جو پرک، نوآوری در پخت کیکی رژیمی و شیک

مافین جو پرک، یکی از انواع کیک‌های لذیذ و پرطرفدار است که از بافتی سبک، نرم و لطیف برخوردار است. این کیک خوش‌طعم به دلیل سهولت و سرعت در تهیه، به خصوص برای پذیرایی و میزبانی مهمانان مناسب محسوب می‌شود. روش‌های متنوعی برای آماده‌سازی این شیرینی پرکاربرد وجود دارد. در ادامه، آموزش گام‌به‌گام و کامل طرز تهیه مافین جو پرک در وبلاگ آموزشی کدبانو ارائه خواهد شد تا با جزئیات این فرآیند آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲۵۰ گرم
جو دو سر پرک۴۵ گرم
بکینگ پودر۳ قاشق چای خوری
وانیل۱ و نیم قاشق چای خوری
کره۱۲۷ گرم
شکر۵۵ گرم
شکر قهوه‌ای۸۰ گرم
تخم مرع۲ عدد
نمک۲/۱ قاشق چای خوری
جوش شیرین۱ قاشق چای خوری
شیر۱۲۵ گرم
میوه خشک، کشمش و گردوبه مقدار دلخواه

مافین جو پرک، نوآوری در پخت کیکی رژیمی و شیک

مرحله 1

ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد مقداری بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و کاملاً با هم ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و کمی جوش شیرین را هم به ترکیب آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله 2

ترکیب آرد را دو بار الک کنید تا بافت آن یکدست شود و همه مواد با هم خوب ترکیب شوند. بعد مقداری جو دو سر پرک را به ترکیب آرد اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید. مقداری از جو دو سر پرک را هم برای تزئین روی مافین نگه دارید.

مرحله 3

در یک ظرف دیگر مقداری کره بریزید و آن را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کره آب شود و سپس در دمای محیط قرار دهید تا کمی خنک شود. بعد شکر را به آن اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

بعد از این که مخلوط شکر و کره کاملاً یکدست شدند، سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی و با فاصله به مخلوط اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ مخلوط را خوب هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی خارج شوند و با مواد مخلوط و یکدست شوند.

مرحله 5

سپس مقداری وانیل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد. بعد از این که بافت مخلوط کرم رنگ و کش‌دار شد مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله 6

بعد مقداری میوه خشک را که با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان آماده کرده‌اید در آرد خوب بغلتانید به طوری که تمام سطح آن‌ها با آرد پوشانده شود. می‌توانید از کشمش و یا مغز گردوی خرد شده استفاده کنید و در آرد بغلتانید و بعد به مخلوط اضافه کنید.

مرحله 7

میوه‌های خشک را برای این به آرد آغشته می‌کنید تا در مخلوط مواد ته نشین نشوند و همه آن‌ها در کف کیک جمع نشوند. سپس ترکیب آرد و مواد خشک را کم کم و در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید و با لیسک به آرامی و به شکل دورانی هم بزنید.

مرحله 8

وقتی که همه مواد با هم خوب مخلوط و یکدست شدند دیگر لازم نیست که مخلوط را هم بزنید. بعد قالب مافین را با روغن مایع و یا کره چرب کنید و مایه کیک را داخل آن بریزید. بعد با قالب به آرامی روی سطح ضربه بزنید تا هوای داخل آن خارج شود.

مرحله 9

باید به اندازه سه چهارم از قالب مافین را با مخلوط مواد پر کنید چون بعد از پخت، کیک پف می‌کند و بالا می‌آید. مقداری از جو دوسر پرک را که از قبل نگه داشته بودید داخل یک تابه بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و جو را در آن بریزید.

مرحله 10

بعد به مدت ۵ دقیقه جو‌ها را هم بزنید و خوب تفت دهید. برای تفت دادن آن‌ها نیازی به روغن نیست. بعد از این که بوی خامی جو دو سر پرک گرفته شد و خوب تفت داده شدند از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند. بعد روی مافین‌ها بریزید.

مرحله 11

سپس قالب مافین را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر برقی را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت ۳۰ دقیقه در فر برقی خوب بپزد و سطح آن طلایی رنگ و کیک مغز پخت شود.

مرحله 12

به جای فر برقی می‌توانید از فر گازی هم استفاده کنید و دمای آن را با توجه این که حرارت فرهای مختلف با هم فرق دارد روی ۱۸۰ تا ۱۹۰ تنظیم کنید. دقت کنید در ۲۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و شکل و ظاهر آن بعد از پخت خراب می‌شود.

مرحله 13

سپس یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بعد بیرون بیاورید. اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبید یعنی کیک خوب پخته و آماده شده است و بعد از آن قالب را از داخل فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کیک کمی خنک شود.

مرحله 14

بعد از آن با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از کناره‌های قالب جدا کنید و قالب را برگردانید و کیک را از داخل آن بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید و سپس با سلیقه خودتان روی آن مقداری خامه فرم گرفته و یا شکلات ذوب شده بریزید.

مرحله 15

سپس مافین جو پرک را با مقداری مغز گردوی خرد شده و کشمش تزئین کنید و بعد کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و چند برش آن را در ظرف مناسب بچینید و مافین جو پرک را به عنوان یک میان وعده خوش طعم همراه با چای سرو کنید.