۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی میکادو به روش قنادی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی میکادو به روش قنادی و با طعمی بی نظیر

شیرینی میکادو یکی از انواع حلویات سنتی و کهن ایرانی محسوب می‌شود که سابقه طولانی در فرهنگ پذیرایی و مهمان‌نوازی ایرانیان دارد. این شیرینی خوش‌طعم و خوش‌نقش، معمولاً در مناسبات و مجالس مختلف به عنوان پذیرایی سرو می‌گردد. برای آشنایی با روش تهیه کامل و مرحله‌به‌مرحله این شیرینی سنتی ایرانی، لطفاً به وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد قنادی۲ پیمانه
آرد نخودچی۱ پیمانه
پودر کاکائو۳ قاشق غذاخوری
پودر قند۱ و نیم پیمانه
کره یا روغن جامد۱۵۰ گرم
روغن مایع۱ پیمانه
پودر هل و پودر دارچینبه مقدار کافی
نان میکادو۶ ورق
شکلات تخته ای۱۵۰ گرم
شکلات سفیدبه مقدار کافی

شیرینی میکادو به روش قنادی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی میکادوی خوشمزه، ابتدا آرد سفید را درون الک ریخته و آن را الک می کنیم. سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و به مدت 10 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله 2

پس از آن، آرد نخودچی را درون الک ریخته و روی آرد سفید الک می کنیم. مجددا به مدت 10 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد نخودچی نیز گرفته شود. توجه داشته باشید که آرد نخودچی سریع می سوزد، بنابراین باید به صورت مداوم آن را هم بزنید.

مرحله 3

در این مرحله، پودر کاکائو را درون الک ریخته و روی مخلوط آرد الک می کنیم. سپس به مدت 3 دقیقه دیگر تفت می دهیم. پس از آن، تابه را از روی حرارت برداشته و مجددا مخلوط آرد را درون الک ریخته و درون تابه الک می کنیم.

مرحله 4

حال، کره یا روغن جامد را اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا ذوب شود. سپس روغن مایع را به صورت کنترل شده به مخلوط آرد اضافه کرده و هم می زنیم تا به غلظت مورد نظر برسد.

مرحله 5

در این مرحله، پودر قند، پودر هل و پودر دارچین را درون الک ریخته و روی مایه میکادو الک می کنیم. در صورتی که مواد شیرینی میکادو غلیظ شد، به آن مقداری روغن مایع اضافه کرده و مجددا مخلوط می کنیم.

مرحله 6

توجه داشته باشید که غلظت مواد میکادو باید به گونه ای باشد که به راحتی روی نان میکادو پهن شود. سپس تابه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم کمی از دمای مواد میکادو کاسته شده و ولرم شود.

مرحله 7

حال، یک ورق نان میکادو را روی سطح کار قرار داده و مقداری از مواد میکادو را روی آن ریخته و با پالت پخش می کنیم تا تمام سطح نان را پوشش دهد. توجه داشته باشید که اگر مواد میکادو داغ باشد، نان خمیر می شود.

مرحله 8

زمانی که مواد میکادو سرد باشد، لایه ها به هم نمی چسبند. بنابراین یک ورق نان دیگر را روی ورق قبلی قرار داده و با دست فشار می دهیم تا لایه ها به هم بچسبند. این روند را تا تمام شدن ورق های نان ادامه می دهیم.

مرحله 9

سپس یک جسم سنگین روی میکادو قرار داده تا لایه ها روی هم فیکس شوند و به مدت 4 تا 5 ساعت در دمای محیط استراحت کنند. پس از این زمان، شکلات تخته ای را به صورت مکعبی خرد می کنیم.

مرحله 10

در این مرحله، 2 قاشق غذاخوری روغن مایع به شکلات تخته ای اضافه می کنیم تا هنگام برش شیرینی ها، شکلات روی آن ها خرد نشود. سپس شکلات تخته ای را روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا ذوب شود.

مرحله 11

حال، شکلات ذوب شده را روی نان میکادو به صورت پخش ریخته و با پالت پخش می کنیم تا تمام سطح نان را پوشش دهد. در ادامه، شکلات سفید را روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری کرده و درون قیف یک بار مصرف می ریزیم.

مرحله 12

در این مرحله، شکلات سفید را به صورت نواری نازک روی نان پایپ کرده و به کمک چنگال، خلال دندان یا شانه روی شکلات طرح می دهیم. سپس اجازه می دهیم شکلات در دمای محیط خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله 13

در نهایت، شیرینی میکادو را به اندازه و فرم دلخواه برش می ریزیم و برش های شیرینی را درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. این شیرینی خوشمزه را همراه با چای زعفرانی تازه دم سرو می کنیم. نوش جان!