۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت توپک شیر عسلی مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت توپک شیر عسلی مجلسی با طعمی بی نظیر

توپک شیر عسلی یکی از انواع شیرینی‌های سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که به دلیل سادگی تهیه و طعم لذیذ آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این شیرینی‌های خوش‌طعم و لطیف دارای بافتی نرم و ظریف بوده و قابلیت تهیه با طعم‌های مختلف را نیز دارا می‌باشند. در ادامه، با مطالعه دستور پخت مرحله‌به‌مرحله توپک شیر عسلی که در وبلاگ آموزشی کدبانو ارائه شده است، می‌توانید به طور کامل با نحوه تهیه این شیرینی‌های خوشمزه و ساده آشنا شوید و آن‌ها را برای پذیرایی از مهمانان خود به کار گیرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد سفید۳ لیوان
ماستنصف لیوان
خمیر فوری۱ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
روغن۴/۱ لیوان
شکر۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
شیر ولرمبه مقدار لازم
شیر خشک ( اختیاری)۳ قاشق غذا خوری
پنیر ویلی یا هر پنیر خامه‌ای دیگربه مقدار لازم

توپک شیر عسلی مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا آرد را در یک ظرف الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، سپس مقداری شکر و کمی نمک را هم روی ترکیب مواد بریزید و هم بزنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله 2

بعد خمیر مایه فوری را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود، سپس ماست را که به دمای محیط رسیده است به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند و بعد از آن کم کم روغن را روی مخلوط مواد بریزید و هم بزنید.

مرحله 3

وقتی که روغن خوب با مواد ترکیب شد و بافت مخلوط، نرم شد شیر را که از قبل گرم کرده‌اید و بعد ولرم شده است را به تدریج به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود و سپس با دست ورز دهید تا زمانی که خمیر نرم شود و به دست نچسبد.

مرحله 4

دقت کنید که خمیر نباید سفت شود و شیر را تا اندازه‌ای روی مخلوط بریزید و ورز دهید که خمیر به دست نچسبد و لطیف و یکدست شود، سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر تقریبا یک تا دو ساعت استراحت کند و حجم آن زیاد شود.

مرحله 5

بعد از این که خمیر پف کرد، با فشار انگشت روی آن پف خمیر را بگیرید و بعد مقداری از خمیر به اندازه یک گردو کوچک را بردارید و در دست کمی باز کنید و یک تکه کوچک پنیر ویلی داخل آن قرار دهید و با دست به شکل توپک فرم دهید و گرد کنید.

مرحله 6

البته از پنیرهای دیگر هم می‌توانید استفاده کنید ولی بافت پنیر ویلی به شکلی است که هنگام سرخ کردن توپک‌ها از آن بیرون نمی‌زند، بعد از این که خمیر را فرم دادید، سپس شیر را داخل یک ظرف بریزید و توپک‌ها را داخل شیر بزنید و بغلطانید.

مرحله 7

بعد از این ‌که توپک‌ها کاملا به شیر آغشته شدند آن‌ها را داخل شعریه پاکستانی بزنید و بغلطانید طوری که همه قسمت‌های توپک‌ها کاملا با شعریه پوشانده شود، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

مرحله 8

وقتی روغن داغ شد، توپک‌ها را داخل آن کاملا سرخ کنید، بعد از این‌ که همه قسمت‌های توپک‌ها خوب سرخ شد، آن‌ها را از روی حرارت بردارید و روی توری یا پارچه نخی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود و بعد در دمای محیط خنک شوند.

مرحله 9

بعد از سرد شدن توپک‌ها روی آن‌ها شیر عسلی بریزید و سپس توپک شیر عسلی را با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های مغز گردو، خلال بادام و کنجد تزئین کنید و این شیرینی‌های خوش طعم را برای پذیرایی، همراه با چای سرو کنید.