۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت لاهماجون به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت لاهماجون به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

لاهماجون یکی از انواع غذاهای سنتی و اصیل کشور ترکیه است که با طیف وسیعی از دستورات پخت متنوع و منحصر به فرد تهیه می‌شود. این غذای لذیذ و کام‌برانگیز، ریشه‌های عمیق در فرهنگ و آداب غذایی ترک‌ها دارد و به عنوان یکی از نمادهای هویت آشپزی این کشور محسوب می‌گردد. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله به مرحله لاهماجون، همراه وبلاگ کدبانو باشید تا جزئیات دقیق و کاربردی این دستور پخت اصیل را به طور کامل فرا بگیرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۴ لیوان
نمک۱ قاشق مرباخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق مرباخوری
آب ولرمبه مقدار کافی
گوشت چرخ‌ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
فلفل دلمه ای سبز۳ عدد
فلفل دلمه ای قرمز۱ عدد
گوجه‌ فرنگی۲ عدد
رب فلفل۱  قاشق غذاخوری
رب گوجه‌ فرنگی۱ قاشق غذاخوری سرپر
سیر۳ حبه
جعفری۱ دسته کوچک
روغن‌ مایع۱ استکان
نمک و سماقاز هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
فلفل‌ سیاه۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز پرک شده۱ قاشق چایخوری

لاهماجون به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه لاهماجون خوشمذاق، ابتدا خمیر را آماده می کنیم. برای این منظور، آرد را در یک کاسه مناسب الک کرده و سپس نمک و خمیر مایه فوری را به آن اضافه و به خوبی مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.

مرحله 2

سپس آب ولرم را به آرامی به مواد اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست به دست آید. پس از آن، خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز داده و در یک کاسه چرب شده قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم.

مرحله 3

در ادامه، خمیر را در یک مکان گرم قرار می دهیم تا تخمیر صورت بگیرد. در این حین، برای تهیه مواد میانی، پیاز، فلفل دلمه ای سبز و قرمز را در غذاساز می ریزیم.

مرحله 4

سپس پوست گوجه فرنگی ها را جدا کرده و به همراه سیر به غذاساز اضافه می کنیم. همچنین جعفری را شسته و به همراه روغن مایع، نمک، سماق، فلفل سیاه، فلفل قرمز پرک شده و رب فلفل به غذاساز اضافه می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله، مواد درون غذاساز را به خوبی مخلوط کرده تا پوره شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه گوشت چرخ کرده به غذاساز اضافه کرده و مجددا به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 6

حال خمیر را مجددا ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود، سپس از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک جدا کرده و چانه می گیریم. چانه ها را به اندازه یک بشقاب با کمک وردنه باز می کنیم و در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 7

پس از گرم شدن تابه، 2 قاشق از مواد میانی را روی خمیر ریخته و به صورت لایه نازک کاملا پخش می کنیم. سپس خمیر را به آرامی درون تابه گذاشته و درب تابه را می بندیم تا خمیر پخته شود.

مرحله 8

زمانی که یک طرف خمیر کاملا پخته و برشته شد، آن را از تابه خارج کرده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. این فرآیند را تا پخت کامل لاهماجون ها ادامه می دهیم.

مرحله 9

در نهایت، به دلخواه مقداری پیاز خلالی، جعفری و کاهو خرد شده روی لاهماجون ها ریخته و آن ها را به صورت قاضی رول می کنیم. سپس مقداری آب لیمو ترش تازه روی لاهماجون ها ریخته و سرو می کنیم. لذت ببرید!