۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شامی سبزی به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شامی سبزی به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

شامی سبزی یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ ایرانی است که با ترکیب سبزیجات تازه و ادویه جات خاص طعم و عطر مطبوعی به خود می‌گیرد. این غذای ساده و مقوی یکی از گزینه‌های مناسب برای میزبانی از مهمانان و صرف وعده‌های خانوادگی است. در ادامه با پیروی از دستورالعمل‌های مرحله به مرحله و استفاده از مواد اولیه با کیفیت، می‌توانید این غذای خوشمزه را به راحتی در منزل آماده کنید و لذت بردن از طعم و مزه منحصر به فرد آن را تجربه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
زرشک۲ قاشق غذاخوری
پودر جوانه گندم۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
سبزی معطر۱ پیمانه
گوجه فرنگی۵ عدد
زیره سبز و پودر سیراز هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه و فلفل سیاهاز هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
نمکبه مقدار کافی

شامی سبزی به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه یک شامی سبزی خوشمذه، ابتدا باید سبزیجات معطر (شوشاخ، گشنیز، جعفری، پونه، نعنا، ریحان و تره) را شسته و آب اضافی آنها را خارج کرد. سپس این سبزیجات را به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله 2

در مرحله بعد، پیازها را رنده کرده و آب اضافی آنها را خارج می کنیم. سپس پیازها را با گوشت چرخ کرده در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم. زرشک و سبزی خرد شده را نیز به این مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، پودر جوانه گندم، تخم مرغ و نمک را به مخلوط اضافه می کنیم. همچنین زیره سبز، پودر سیر، زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله 4

پس از آن، مخلوط را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا طعم ها با هم ترکیب شوند. سپس در یک تابه با حرارت ملایم، مقداری روغن مایع می ریزیم و از مخلوط، قطعات به اندازه یک نارنگی کوچک جدا کرده و به شکل دلخواه در تابه می چینیم.

مرحله 5

درب تابه را بسته و اجازه می دهیم شامی ها در حین سرخ شدن مغز پخت شوند. در همین حین، گوجه فرنگی ها را شسته و از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم. در یک تابه جداگانه با حرارت ملایم، مقداری روغن مایع ریخته و گوجه فرنگی ها را سرخ می کنیم.

مرحله 6

در نهایت، شامی های سرخ شده را همراه با گوجه فرنگی های سرخ شده در یک ظرف مناسب سرو می کنیم. نوش جان!