۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت شلگه پلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شلگه پلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

شلگه پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و پرطلب آذری است که با استفاده از طیف متنوعی از رسپی‌های محلی طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، ریشه در فرهنگ و سنت‌های آذربایجان دارد و به عنوان یکی از نمادهای هویت غذایی این منطقه به شمار می‌رود. برای آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه این غذای لذیذ، همراه با وبلاگ کدبانو باشید تا با جزئیات بیشتری با روش‌های سنتی و نکات کلیدی در تهیه شلگه پلو آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
لپه۴ پیمانه
برنج۴ پیمانه
سینه و ران مرغ۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
کره۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر دارچین و ادویه پلوییبه مقدار کافی

شلگه پلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شلگه پلوی خوشمذه و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، ابتدا لپه را شسته و در آب خیس می کنیم. پس از ۴ ساعت، برنج را نیز می شوییم و در آب خیس می کنیم.

مرحله 2

سپس پیاز را ریز خرد کرده و در روغن تفت می دهیم تا طلایی و شفاف شود. سینه و ران مرغ را به قابلمه اضافه کرده و از هر دو طرف سرخ می کنیم.

مرحله 3

زمانی که مرغ تغییر رنگ داد، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و مجددا تفت می دهیم تا طعم و بوی ادویه ها آزاد شود. سپس آب اضافه کرده و حرارت را کم می کنیم تا مرغ نیم پز شود.

مرحله 4

پس از ۲۰ دقیقه، لپه را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم تا کاملا پخته و نرم شود. در ادامه برنج را آبکشی کرده و همراه با نمک، دارچین و ادویه پلو به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 5

سپس به اندازه یک بند انگشت آب جوش به قابلمه می ریزیم تا برنج کاملا پخته شود. در پایان کره را اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم تا شلگه پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.