۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت قرابیه حلوایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قرابیه حلوایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

قرابیه حلوایی، یک نوع شیرینی سنتی و محبوب در میان ایرانیان است که به دلیل سادگی و خوشمزگی آن، به خصوص در ماه مبارک رمضان مورد استقبال قرار می‌گیرد. این شیرینی ظریف و لطیف، بافتی نرم و سبک دارد و به عنوان میان‌وعده‌ای لذیذ شناخته می‌شود. مزیت اصلی قرابیه حلوایی، سرعت و سهولت در تهیه آن است، به طوری که با مواد اولیه ساده و در زمانی کوتاه می‌توان این شیرینی خوشمزه را آماده کرد. در ادامه، با پیروی از مراحل گام به گام آموزش تهیه قرابیه حلوایی در وبلاگ کدبانو، می‌توانید این شیرینی سنتی را به طور کامل فرا بگیرید و در فصل افطار ماه مبارک رمضان از آن برای پذیرایی استفاده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲ لیوان
روغن مایع۱ استکان
کره نرم شده۱۲۵ گرم
تخم مرغ۱ عدد
وانیل۱ قاشق چایخوری
پودر شکر یا پودر قند۱ استکان
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری

قرابیه حلوایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه قرابیه حلوا، ابتدا آرد را در یک ظرف الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود. سپس، یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد را در آن بریزید و کمی تفت دهید. مدام آرد را هم بزنید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ آرد تغییر کند. بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله 2

سپس، آرد را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود و بعد کره را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون آورده‌اید و به دمای محیط رسیده و نرم شده است را به آرد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس روغن مایع را هم اضافه کنید و ترکیب کنید.

مرحله 3

وقتی که مخلوط نرم و لطیف شد، تخم مرغ را روی آن بریزید و با هم ترکیب کنید. سپس مقداری شکر و یا قند را پودر کنید و به مخلوط اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. بعد مقداری پودر هل و بکینگ پودر و وانیل را روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله 4

وقتی عطر هل و وانیل پخش شد و با مواد ترکیب شد، مخلوط مواد را با دست کمی ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف و یکدستی تشکیل شود. بعد مقداری از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست فرم دهید و گرد کنید. سعی کنید همه گلوله‌ها هم اندازه باشند.

مرحله 5

بعد با سر بطری روی شیرینی‌ها طرح بیاندازید به شکلی که وسط هر شیرینی کمی گود شود. سپس کف سینی فر یا قالب را با کره یا روغن مایع چرب کنید و یا کاغذ روغنی کف سینی قرار دهید و بعد گلوله‌های خمیر را با فاصله در سینی یا قالب بچینید.

مرحله 6

حالا سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای آن را روی ۱۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها پخته شوند. سپس سینی را از فر در بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا شیرینی‌ها خنک شوند.

مرحله 7

وقتی که شیرینی‌ها سرد شدند، آن‌ها را به آرامی از سینی یا قالب جدا کنید و گرنه پودر می‌شوند. سپس داخل حفره‌های روی شیرینی را با عسل یا شکلات صبحانه پر کنید و روی آن را با پودر پسته، پودر نارگیل، گردوهای خرد شده و خلال بادام تزئین کنید.