۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان جو دو سر پرک رژیمی برای صبحانه و میان وعده

نکات و دستور پخت نان جو دو سر پرک رژیمی برای صبحانه و میان وعده

نان جو دو سر پرک یکی از انواع نان‌های محبوب و مغذی است که در میان افراد طرفداران زیادی دارد. این نان سبک و خوش طعم، به دلیل ترکیب مواد اولیه مقوی همچون آرد جو دو سر، شرایط ایده‌آلی را برای مصرف در وعده صبحانه فراهم می‌آورد. نان جو دو سر پرک به روش‌های متنوعی تهیه می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی را به آن می‌بخشد. در ادامه با مراحل دقیق و گام به گام طرز تهیه این نان خوشمزه و مغذی آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد نول ویژه یا آرد فانتزی۲۱۰ گرم
آرد کامل گندم یا ( آرد سنگگ )۹۰ گرم
آب برای مخلوط کردن با آرد کامل گندم۹۰ گرم
جو دو سر پرک۶۰ گرم
آب برای مخلوط کردن با جو دو سر پرک۱۲۰ گرم
مخمر فوری۴ گرم
عسل۱۵ گرم
نمک۶و نیم گرم
کره۳۰ گرم

نان جو دو سر پرک رژیمی برای صبحانه و میان وعده

مرحله 1

ابتدا مقداری جو دو سر پرک را داخل یک ظرف بریزید، سپس آب گرم را به آن اضافه کنید و هم بزنید. بگذارید تا آب به خوبی به جوی دوسر پرک نفوذ کند و آنها کاملاً خیس بخورند و بافت آنها نرم شود. پس از آن، روی ظرف را بپوشانید و در دمای محیط کم کم خنک شوند.

مرحله 2

سپس مقداری آرد کامل را داخل یک ظرف بریزید و آب دمای محیط را به آن اضافه کنید. بعد هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و خمیری شکل شوند. لازم نیست که خمیر را ورز دهید، فقط مواد را با لیسک خوب مخلوط کنید.

مرحله 3

بعد جوی دو سر پرک‌های خیس خورده را که کاملا نرم شده‌اند، داخل یک ظرف بریزید. مقداری عسل به آنها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس مقداری مخمر به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله 4

سپس ترکیب خمیری آرد کامل را روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آرد سفید و نمک را به مخلوط اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. خمیر تشکیل شده را حسابی ورز دهید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شوند و بافت خمیر یک دست شود.

مرحله 5

اگر در حین ورز دادن خمیر بافت آن سفت بود، کم کم به آن آب سرد اضافه کنید و دوباره ورز دهید تا آب به خورد مواد برود و بافت خمیر کمی نرم و لطیف شود. بافت خمیر نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد.

مرحله 6

سپس به دلخواه خودتان مقداری کره را به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا به خورد خمیر برود و بافت آن نرم و لطیف شود. دقت کنید که خمیر در این مرحله خیلی شل و بیش از اندازه لطیف نشود. بعد از آن روی ظرف خمیر را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر استراحت کند.

مرحله 7

بعد از یک ساعت استراحت، خمیر خوب پف کرده و حجم آن زیاد شده است. نایلون را بردارید، با فشار انگشت روی خمیر، پف خمیر را بگیرید و روی یک سطح صاف قرار دهید. با دست آن را کمی پهن و باز کنید و خمیر را فرم دهید.

مرحله 8

سپس به آرامی خمیر را رول کنید، روی آن با اسپری مقداری آب بپاشید و کمی جو دو سر پرک هم روی خمیر بریزید و پخش کنید. داخل قالب لوف را با روغن مایع چرب کنید و خمیر رول شده را داخل قالب قرار دهید. با یک نایلون روی قالب را بپوشانید و کنار بگذارید تا برای بار دوم استراحت کند.

مرحله 9

بعد از استراحت خمیر، نایلون را بردارید، روی خمیر کمی آب اسپری کنید و قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر را روی ۲۴۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۲۰ تا ۲۲ دقیقه در فر بپزد.

مرحله 10

بعد از پخت، قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید. اجازه دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس با یک چاقوی تیز اطراف نان را از قالب جدا کنید و نان را به آرامی بیرون بیاورید تا کاملا خنک شود.

مرحله 11

سپس با یک چاقوی تیز نان جو را در اندازه‌های مناسب برش بزنید و داخل ظرف مناسب بچینید. این نان خوش طعم، رژیمی و سبک را در وعده صبحانه همراه با کره، عسل، مربا، خامه و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.