۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت نان صبحانه شیرین و خوشرنگ با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان صبحانه شیرین و خوشرنگ با طعمی بی نظیر

نان صبحانه یکی از انواع نان های خوشمزه و محبوب در میان خانواده های ایرانی است که به طور سنتی و خانگی برای آغاز روز و صرف وعده صبحانه تهیه می شود. این نوع نان با داشتن طعم و بافت دلپذیر، به عنوان یکی از مهم ترین اجزای یک صبحانه کامل و مغذی شناخته می شود. در ادامه، آموزش گام به گام و مرحله به مرحله طرز تهیه نان صبحانه شیرین را در وبلاگ آموزشی کدبانو مشاهده خواهید کرد تا بتوانید این نان خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۴ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
شیر ولرم½ لیوان
آب ولرمحدود ½ لیوان
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر برای رومال۱ قاشق غذاخوری
کنجد و سیاه دانهبه مقدار کافی

نان صبحانه شیرین و خوشرنگ با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان صبحانه خوشمزه، ابتدا 1 قاشق غذاخوری شکر را با نصف آب ولرم و خمیر مایه ترکیب می کنیم. سپس درب ظرف را می گذاریم و اجازه می دهیم خمیر مایه پس از 5 تا 10 دقیقه فعال شود.

مرحله 2

در این مرحله، آرد را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و خمیر مایه عمل آمده را به همراه نمک، باقیمانده شکر و شیر به آرد اضافه می کنیم. مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر شروع به جمع شدن کند.

مرحله 3

در حین جمع شدن خمیر، روغن مایع را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف به دست بیاید. اگر خمیر خشک بود، کم کم آب اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیف شود. سپس خمیر را کمی ورز می دهیم.

مرحله 4

پس از اینکه خمیر به طور کامل جمع شد، یک ظرف مناسب را با روغن چرب می کنیم و خمیر را چونه گرفته و درون ظرف قرار می دهیم. سپس روی درب ظرف را با سلفون می پوشانیم و آن را یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت می دهیم.

مرحله 5

پس از گذشت این زمان، حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود. حالا خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی آن گرفته شود، سپس آن را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

مرحله 6

در این مرحله، هر چونه را داخل یک ظرف مناسب فر (ظرف پیتزا) قرار می دهیم و آنها را با دست به صورت یکدست درون ظرف باز می کنیم. سپس روی خمیرهای یک پارچه تمیز یا پلاستیک می کشیم و به مدت 15 دقیقه دیگر استراحت می دهیم.

مرحله 7

در همین حین، فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به خوبی گرم شود. برای اینکه نان ها درون فر خشک نشوند، یک کاسه فلزی پر از آب را درون فر قرار می دهیم تا رطوبت ایجاد کند.

مرحله 8

پس از گذشت 15 دقیقه، دستمان را چرب می کنیم و با نوک انگشت روی خمیرها طرح دلخواه خود را ایجاد می کنیم. سپس زرده تخم مرغ و شیر را با هم ترکیب می کنیم و روی خمیرها را رومال می کنیم. در نهایت، مقداری کنجد و سیاه دانه روی خمیرها می پاشیم.

مرحله 9

پس از اینکه فر به خوبی گرم شد، خمیرها را درون فر قرار می دهیم تا بپزند. حدود 20 دقیقه زمان برای پخت نان ها نیاز است. پس از اینکه نان ها پختند، آنها را فر خارج کرده و درون پارچه نخی قرار می دهیم تا خشک نشوند.