۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت مربای زرشک تازه با طعم و رنگ بی نظیر

نکات و دستور پخت مربای زرشک تازه با طعم و رنگ بی نظیر

مربای زرشک همواره به عنوان یکی از مرباهای سنتی و محبوب ایرانی شناخته شده است. این مربا از زمان های گذشته به عنوان بخشی از وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گرفته است. مربای زرشک با ترکیب میوه زرشک و شکر دارای طعمی دلپذیر و منحصر به فرد می باشد. در ادامه با وبلاگ کدبانو همراه شوید تا آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این مربای خوشمزه را مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
زرشک تازه۷۰۰ گرم
شکر۸۰۰ گرم
پودر هل½ قاشق چایخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری
آب لیمو ترش½ قاشق چایخوری
آب ولرم۲ لیوان

مربای زرشک تازه با طعم و رنگ بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه مربای زرشک مجلسی، ابتدا زرشک ها را پاک کرده و قسمت بالای دانه های آن ها را جدا می کنیم. سپس دانه های زرشک را در لگن ریخته و با آب سرد به خوبی شسته و زیر و رو می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، زرشک ها را چند دقیقه درون آب قرار می دهیم تا تمام شن و سنگ ریزه های بین آن ها ته نشین شوند. پس از آن، زرشک ها را از لگن خارج کرده و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی آن ها به طور کامل خارج شود.

مرحله 3

زرشک های خشک شده را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و شکر را به صورت پخش بین آن ها می پاشیم. سپس درب قابلمه را گذاشته و آن را درون یخچال قرار می دهیم تا زرشک ها آب بیندازند.

مرحله 4

حدود ۶ ساعت بعد، قابلمه را از یخچال خارج کرده و آب ولرم را به آن اضافه می کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب درون آن شروع به جوشیدن کند.

مرحله 5

پس از جوشیدن آب، کف های روی سطح را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم تا رنگ مربا شفاف تر شود. سپس باید صبر کنیم تا زرشک ها بپزند و شربت مربا به قوام برسد.

مرحله 6

برای اطمینان از رسیدن مربا به قوام مناسب، یک قاشق از شربت مربا را برداشته و اجازه می دهیم خنک شود. سپس آن را بین دو انگشت تست می کنیم. در صورتی که شربت بین دو انگشت کش بیاید، مربا به قوام رسیده است.

مرحله 7

در نهایت، پودر هل، وانیل و آب لیمو ترش را به مربا اضافه کرده و کمی هم می زنیم. سپس قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته و اجازه می دهیم مربا خنک شود. در نهایت، مربای زرشک را در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری می کنیم.