۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت قرابیه شکلاتی کنجدی خانگی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قرابیه شکلاتی کنجدی خانگی با طعمی بی نظیر

قرابیه شکلاتی کنجدی یکی از انواع شیرینی‌های پر طرفدار و لذیذی است که به دلیل طعم دلپذیر و ظاهر جذاب خود، همواره مورد توجه و استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. این شیرینی خوشمزه و جذاب، گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمانان در مناسبت‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی محسوب می‌شود. آماده‌سازی و پخت این شیرینی به شیوه‌های متنوع و متفاوتی انجام می‌پذیرد که در ادامه به تشریح مرحله‌به‌مرحله و کامل طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کره هم دمای محیط۲۰۰ گرم
روغن جامد یا روغن صاف قنادی۱ قاشق چای خوری
پودر قند۴/۳ پیمانه
زرده تخم مرغ برای داخل مواد۱ عدد
سفیده تخم مرغ برای لبه‌های خمیر۱ عدد
پودر کاکائو۲ قاشق سوپ خوری
آرد۳ تا ۳ و نیم پیمانه
بکینگ پودر۱ بسته معادل ۱۰ گرم
وانیل۱ بسته معادل ۵ گرم
کنجدنصف پیمانه

قرابیه شکلاتی کنجدی خانگی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای طرز تهیه قرابیه شکلاتی کنجدی به روش ترکیه ای ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده و کمی نرم شده است را داخل یک ظرف بریزید و بعد زرده یک تخم مرغ را جدا کنید و به کره اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند، سپس پودر قند را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله 2

بعد روغن مایع را روی ترکیب مواد بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس بکینگ پودر و وانیل را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند و عطر وانیل در مواد پخش شود، بعد در یک ظرف دیگر آرد را الک کنید تا سبک شود.

مرحله 3

سپس آرد را کم کم و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند، کمی مواد را ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد سپس مقداری از مخلوط مواد را جدا کنید و برای تزئین روی قرابیه‌ها کنار بگذارید.

مرحله 4

بعد به باقی مانده مخلوط مواد پودر کاکائو را اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست و صاف شود و دوباره مقداری خمیر را ورز دهید، سپس خمیر را بین دو تا کاغذ روغنی قرار دهید و با وردنه باز کنید، دقت کنید خمیر نباید زیاد نازک شود.

مرحله 5

با یک قالب گرد و یا یک لیوان خمیر را به شکل دایره‌ای و در اندازه‌های یکسان برش بزنید، سپس سفیده تخم مرغ را جدا کنید و در یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد لبه‌های برش‌های خمیر را در سفیده تخم مرغ بزنید.

مرحله 6

در یک ظرف دیگر کنجد بریزید و بعد از این که لبه‌های خمیر را به سفیده تخم مرغ آغشته کردید در کنجد بزنید، همه برش‌های خمیر کاکائویی را به همین شکل آماده کنید و کنار بگذارید، سپس خمیر سفید که جدا کردید را بین دو کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله 7

خمیر را با وردنه بین دو کاغذ روغنی باز کنید تا ضخامت آن در همه قسمت‌ها یکدست و هم اندازه شود و بعد با قالب ستاره‌ای خمیر را برش دهید، سپس مقداری شکلات چیپسی را وسط برش‌های خمیر ستاره‌ای بریزید و کمی فشار دهید تا محکم شوند.

مرحله 8

بعد مقداری سفیده تخم مرغ را با قلم مو وسط برش‌های خمیر دایره‌ای قرابیه کاکائویی بزنید و برش‌های خمیر ستاره‌ای را که آماده کرده بودید روی خمیر دایره‌ای قرار دهید و کمی فشار دهید تا محکم شود، سپس کف قالب را با روغن یا کره چرب کنید.

مرحله 9

می‌توانید کف قالب کاغذ روغنی قرار دهید و بعد قرابیه‌ها را با فاصله در قالب بچینید و در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و سپس دمای فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا قرابیه‌ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزند.

مرحله 10

دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند، دقت کنید که قرابیه‌ها نسوزند و خشک نشوند، وقتی که سطح آن‌ها کمی ترک خورد، قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا قرابیه‌ها کمی خنک شوند و بعد آن‌ها را به آرامی از قالب جدا کنید.

مرحله 11

شیرینی‌ها را داخل یک ظرف مناسب بچینید و به دلخواه و سلیقه خودتان مقداری عسل یا شکلات ذوب شده روی آن‌ها بریزید و پخش کنید و با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردو خرد شده، مغز فندق خرد شده و یا خلال بادام و کنجد تزئین کنید