۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت حلوا گل سرخ به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت حلوا گل سرخ به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

حلوای گل سرخ یکی از انواع مطبوع و خوشمزه حلواهای سنتی ایرانی است که به واسطه عطر و طعم فوق‌العاده خود، محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم دارد. این حلوای لذیذ و دلچسب با ترکیب مواد اولیه ساده و دسترس‌پذیر قابل تهیه است و می‌تواند به عنوان میان‌وعده‌ای مناسب یا پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، با دنبال کردن مرحله‌به‌مرحله دستور تهیه این حلوای خوش‌طعم آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱۵۰ گرم
پودر قند۸۰ گرم
کره۷۵ گرم
روغن مایع۲ قاشق غذا خوری
پودر بادام یا پودر گردو۳ قاشق غذا خوری
گلاب⅓ پیمانه
پودر هل۱ قاشق چایخوری
پودر گل سرخ ( نرم و کوبیده شده)۱ قاشق غذا خوری

حلوا گل سرخ به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه حلوای گل سرخ، ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود. سپس، تابه‌ای را روی حرارت خیلی کم قرار دهید و آرد را در تابه بریزید. به مدت 20 دقیقه، آرد را تفت دهید و مدام هم بزنید. حرارت باید خیلی کم باشد تا رنگ آرد عوض نشود. بعد از آن، آرد را از روی حرارت بردارید.

مرحله 2

وقتی آرد در دمای محیط سرد شد، دوباره آن را الک کنید و در ظرف دیگری بریزید. سپس، کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود. بعد، یک قاشق روغن مایع را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله 3

وقتی کره و روغن مایع داغ شدند، آرد تفت داده شده را با الک کردن به آن‌ها اضافه کنید و مدام هم بزنید. به مدت 2 دقیقه دیگر تفت دهید تا آرد و کره و روغن کاملا با هم مخلوط شوند. سپس، پودر بادام را اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه خوب تفت دهید.

مرحله 4

به جای پودر بادام، می‌توانید از پودر گردو استفاده کنید و تفت دهید. همچنین، می‌توانید به جای پودر بادام و پودر گردو، از پودر پسته استفاده کنید و حلوای پسته درست کنید که فوق‌العاده خوش رنگ، خوش طعم و شیک است.

مرحله 5

سپس، تابه را از روی حرارت بردارید و بلافاصله گلاب را کم کم به مخلوط اضافه کنید. با قاشق، ترکیب مواد را هم بزنید و ورز دهید تا آرد گلوله نشود و عطر و طعم گلاب کامل به خورد آرد رود. بعد، پودر قند را به مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله 6

حالا، پودر هل و پودر گل را به ترکیب مواد اضافه کنید و با قاشق کاملا با هم مخلوط کنید تا بافت حلوا یکدست و لطیف شود. سپس، یک قاشق دیگر از روغن مایع را به مخلوط اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید تا حلوا چسبندگی بهتر و بیشتری داشته باشد.

مرحله 7

سپس، حلوا را ورز دهید و اگر خشک بود با احتیاط و کم‌کم مقداری گلاب اضافه کنید. اگر می‌خواهید رنگ حلوا صورتی‌تر شود، پودر گل سرخ بیشتری بریزید، اما دقت کنید طعم و عطر گلاب و گل سرخ زیاد و زننده نشود.

مرحله 8

سپس، داخل یک قالب سیلیکونی طرح‌دار به مقدار لازم از حلوا گل سرخ بریزید و با قاشق کمی حلوا را فشار دهید و سطح آن را صاف کنید. بعد، به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا حلوا خودش را بگیرد و عطر و طعم همه مواد با هم خوب ترکیب شود.

مرحله 9

اگر از قالب استفاده نمی‌کنید، حلوا را روی سطح صاف قرار دهید و با وردنه کمی پهن کنید. با یک چاقوی تیز که تیغه آن را چرب کرده‌اید، در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و برش‌های حلوا را در ظرفی بچینید. برای 2 ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله 10

بعد، حلوا را از یخچال بیرون بیاورید و اگر در قالب هستند، به آرامی از قالب‌ها خارج کنید. سپس، مقداری حلوا گل سرخ را در ظرف مناسب بچینید و با پودر پسته، پودر گل سرخ، خلال بادام و گردو خرد شده تزئین کنید. همراه با چای داغ سرو کنید.