۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کتلت برنج ساده با گوشت چرخ کرده و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کتلت برنج ساده با گوشت چرخ کرده و طعمی بی نظیر

کتلت برنج یکی از اقسام غذاهای خوشمزه و سادۀ ایرانی است که دارای دستورالعمل های متعددی می باشد. این غذای مطبوع و معمول، با استفاده از برنج و سایر مواد اولیۀ متداول در آشپزی ایرانی تهیه می شود. برای آشنایی کامل با مراحل و جزئیات دقیق طرز تهیۀ کتلت برنج ساده، خوانندگان گرامی می توانند به وبلاگ کدبانو مراجعه نمایند و راهنمایی های مفصل و گام به گام را مطالعه کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج پخته۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
فلفل دلمه ای۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
آرد گندم۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
پنیر پیتزا۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و آویشنبه مقدار کافی
پاپریکا و روغنبه مقدار کافی

کتلت برنج ساده با گوشت چرخ کرده و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کتلت برنج خوشمزه و سرشار از مزه، می توانیم از برنج باقی مانده از قبل استفاده کنیم. در صورت عدم دسترسی به برنج پخته شده، می توانیم ۱ پیمانه برنج را همراه با ۲ لیوان آب و کمی نمک در یک قابلمه مناسب بریزیم.

مرحله 2

سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه دهیم آب درون آن کشیده شود و برنج شفته شود. در همین حین، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و همراه با کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد.

مرحله 3

پس از آن، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس فلفل دلمه ای را نیز به صورت نگینی ریز خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله 4

در ادامه، رب گوجه فرنگی را در سمت خالی تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و طعم خامی آن گرفته شود. پس از آن، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 5

زمانی که برنج به طور کامل پخت و آب درون قابلمه کشیده شد، آن را داخل یک کاسه مناسب ریخته و تا هنوز داغ است، دو سوم پنیر پیتزا را به آن اضافه کرده و با پشت قاشق به خورد برنج می دهیم تا کاملا جذب آن شود.

مرحله 6

پس از جذب پنیر پیتزا، مقداری فلفل سیاه، آویشن، فلفل قرمز و زردچوبه به برنج اضافه کرده و با ترکیب برنج و پنیر پیتزا به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در این مرحله، یک کاسه آب جلوی دستمان قرار می دهیم.

مرحله 7

سپس تخم مرغ را در یک کاسه شکسته و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کرده و با چنگال به خوبی هم می زنیم تا یکدست شود. همچنین آرد گندم را در کاسه ای جداگانه جلوی دستمان قرار می دهیم.

مرحله 8

حال یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از داغ شدن روغن، به اندازه یک نارنگی از مخلوط برنج برداشته و کف دستمان آن را به صورت یکدست باز می کنیم.

مرحله 9

سپس مقداری از مایه گوشت چرخ کرده و کمی پنیر پیتزا را در وسط آن قرار داده و آن را جمع می کنیم تا مایه گوشت چرخ کرده در وسط کتلت قرار بگیرد. در ادامه، با دست کتلت را کمی تخت می کنیم تا قطر آن کمتر شود.

مرحله 10

حال کتلت ها را ابتدا درون تخم مرغ و سپس درون آرد گندم می غلطانیم تا کاملا پوشش داده شوند، سپس درون روغن داغ می اندازیم تا سرخ شوند. پس از سرخ شدن یک سمت کتلت ها، باید آنها را به آرامی برگردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله 11

توجه داشته باشید که برای مغز پخت شدن کتلت ها، حرارت زیر تابه باید خیلی کم باشد. تمام کتلت ها را به همین صورت آماده کرده و سرخ می کنیم و برای کریسپی شدن کتلت ها، باید روغن اضافی شان را با دستمال حوله ای بگیریم.