۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوفته تبریزی با سس مخصوص و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کوفته تبریزی با سس مخصوص و طعمی بی نظیر

کوفته تبریزی، همانطور که از نام آن پیداست، یکی از غذاهای بسیار مشهور و محبوب شهر تبریز است. این غذای لذیذ معمولاً با استفاده از گوشت قرمز تهیه می‌شود، اما بنا بر سلیقه و ترجیح فرد، می‌توان آن را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز آماده کرد. برای آشنایی کامل با مراحل مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه کوفته تبریزی ساده، خواننده گرامی می‌تواند به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه نماید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
سینه مرغ چرخ شده۱۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج۱ پیمانه
لپه۱ پیمانه
سبزی معطر۱ دسته
پیازچه۴ ساقه
سبزی معطر خشک۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
گردو، آلو و پیاز داغبه مقداری کافی

کوفته تبریزی با سس مخصوص و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کوفته تبریزی ساده و خوشمزه، ابتدا لپه و برنج را از چند ساعت قبل درون دو کاسه آب به صورت جداگانه قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورند. سپس هر کدام را به همراه ۲ پیمانه آب داخل دو قابلمه جداگانه می ریزیم.

مرحله 2

در این مرحله، ۱ قاشق غذاخوری روغن به همراه مقداری نمک و زردچوبه به هر کدام از قابلمه ها اضافه می کنیم و قابلمه ها را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا برنج و لپه به طور کامل بپزند.

مرحله 3

سپس یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در تابه ای با مقداری روغن تفت می دهیم تا شیشه ای شود. در ادامه، رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود. سپس ۳ لیوان آب جوش به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس با حرارت بسیار ملایم بجوشد و کمی غلیظ شود.

مرحله 4

برای تهیه کوفته، ابتدا برنج و لپه پخته شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به صورت نیم کوب له می کنیم. سپس پیاز باقیمانده را رنده می کنیم و به همراه آبش به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه، گوشت و مرغ چرخ شده را به کاسه اضافه می کنیم و سبزی کوفته را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه تخم مرغ به کاسه می افزاییم.

مرحله 5

حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا منسجم و یکدست شوند. سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله 6

پس از گذشت این زمان، کاسه را از یخچال خارج می کنیم و با دست خیس به اندازه یک پرتقال از مایه کوفته بر می داریم و آنرا در کف دستمان باز می کنیم. سپس به دلخواه مقداری گردو، آلوی خیسانده شده و پیاز داغ در وسط آن قرار می دهیم و مایه کوفته را به صورت گرد درون دستانمان می پیچیم و به خوبی فشرده می کنیم.

مرحله 7

پس از اینکه تمام کوفته ها آماده شدند، آنها را یک به یک با فاصله ۳۰ ثانیه درون سس می چینیم و درب قابلمه را نیم باز می گذاریم. هر چند دقیقه یک بار مقداری از سس کوفته را با ملاقه روی کوفته ها می ریزیم و اجازه می دهیم کوفته ها به مدت یک تا یک و نیم ساعت با حرارت بسیار ملایم درون سس بمانند تا به طور کامل بپزند. در حین پخت باید کوفته ها را بچرخانیم تا به صورت یکدست بپزند.