۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کتلت نخود، غذای بسیار خوشمزه و آسان!

نکات و دستور پخت کتلت نخود، غذای بسیار خوشمزه و آسان!

کتلت نخود یکی از غذاهای سنتی و محبوب در فرهنگ غذایی ایران است که بافتی نرم، لطیف و بسیار طعم‌دار دارد. این غذای مغذی و خوش‌مزه با استفاده از مواد اولیه متنوع و روش‌های مختلف تهیه می‌شود، که هر کدام ظرافت و طعم منحصر به فردی به آن می‌بخشند. کتلت نخود به دلیل سهولت و سرعت در آماده‌سازی، بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به غذاهای سنتی ایرانی دارد. در ادامه با وبلاگ آموزشی کدبانو به بررسی مرحله به مرحله طرز تهیه این غذای لذیذ خواهیم پرداخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
نخود۴۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط۱ عدد
پیاز متوسط۱ عدد
سیر۴ تا ۵ حبه
جعفری خرد شده۲ قاشق غذا خوری
پودر سوخاری یا آرد نخود چی۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و پودر کاریبه مقدار لازم
پودر سیر و پودر پیازبه مقدار لازم
زیره و تخم گشنیزبه مقدار لازم
پودر انبهبه مقدار لازم
تخم مرغ۱ یا ۲ عدد

کتلت نخود، غذای بسیار خوشمزه و آسان!

مرحله 1

ابتدا از شب قبل در یک ظرف مقداری آب بریزید و بعد نخودها را در آن بریزید تا خوب خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود و همنیطور در زمان پخت زودتر بپزند و بعد در زمان پخت، نخودها را آب‌کش کنید و سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید.

مرحله 2

بعد مقداری آب به نخودها اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا نخودها به مدت تقریبا ۲ ساعت خوب بپزند و نرم شوند و سپس نخودها را با گوشتکوب برقی یا میکسر و یا گوشتکوب دستی کاملا میکس و یا له کنید.

مرحله 3

سپس پیاز را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز در یک ظرف دیگر رنده کنید و آب آن را بگیرید و کنار بگذارید و بعد سیب زمینی را در قابلمه قرار دهید و مقداری آب روی آن بگیرید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب پز شود.

مرحله 4

بعد از تقریبا ۴۵ دقیقه که سیب زمینی کامل پخت و نرم شد آن را از روی حرارت بردارید و پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید، سپس نخودها، پیاز و سیب زمینی را در یک ظرف بریزید و با هم خوب مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی تشکیل شود.

مرحله 5

سپس کمی نمک، زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز، تخم گشنیز، زیره پودر انبه، پودر کاری و فلفل سیاه را روی مواد بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود و بعد تخم مرغ را به مخلوط مواد اضافه و ترکیب کنید.

مرحله 6

بعد از آن آرد نخودچی و یا پودر سوخاری را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و سپس با دست ورز دهید تا یکدست شود، مخلوط مواد باید چسبندگی خوبی داشته باشد پس اگر چسبندگی آن کم بود یک تخم مرغ دیگر اضافه کنید.

مرحله 7

سپس همه مواد را با هم خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شود و بعد روی مواد را با سلفون بپوشانید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید تا مخلوط مواد خوب استراحت کند و عطر و طعم همه مواد کاملا با هم ترکیب شود و سپس دوباره کمی ورز دهید.

مرحله 8

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و سپس مقداری از مخلوط مواد را بردارید و با دست فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید، وقتی که لبه‌های کتلت طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر سرخ شود.

مرحله 9

بعد از این که کتلت‌ها خوب سرخ شدند آن‌ها را از روی حرارت بردارید و روی توری یا یک پارچه نخی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود و سپس تعدادی کتلت نخود را در یک ظرف مناسب بچینید و کمی گوجه فرنگی و خیار شور خرد کنید.

مرحله 10

سپس گوجه فرنگی‌ها را که حلقه‌ای خرد کرده‌اید در کنار ظرف کتلت‌ها بچینید و خیارشورها را هم در ظرف بچینید و بعد کتلت نخود را همراه با نان تازه، سس گوجه فرنگی، ترشی و زیتون پرورده و انواع دورچین برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.