۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت پای چوپان شپردز پای به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت پای چوپان شپردز پای به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

پای چوپان یکی از انواع غذاهای بسیار محبوب و خوشمزه در فرهنگ آشپزی انگلیسی محسوب می‌شود. این غذا با استفاده از مجموعه متنوعی از مواد اولیه و رسپی‌های متفاوت تهیه و طبخ می‌گردد. برای آشنایی کامل با مراحل آماده‌سازی و پخت پای چوپان، لطفاً به ادامه این مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید تا آموزش گام به گام و تفصیلی این غذای لذیذ را مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیب زمینی۸۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
کره۷۰ گرم
شیر⅓ پیمانه
خامه صبحانه۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
هویج⅓ پیمانه
جعفری تازه۱ پیمانه
سیر۲ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
کنسرو نخود فرنگی⅓ پیمانه
پنیر پیتزابه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

پای چوپان شپردز پای به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه پای چوپان خوشمزه، ابتدا سیب زمینی ها را شسته و در یک قابلمه حاوی آب قرار می دهیم. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و به مدت 1 ساعت کاملاً پخته و نرم می شوند.

مرحله 2

در این فاصله، جعفری را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. همچنین هویج را می شوییم، پوست آن را جدا کرده و با دندانه های درشت رنده می کنیم.

مرحله 3

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در یک تابه روی حرارت ملایم قرار می دهیم. سپس مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله 4

گوشت را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا تغییر رنگ بدهد. سپس هویج رنده شده را به تابه افزوده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله 5

زمانی که هویج کاملاً سرخ و نرم شد، آن را با گوشت مخلوط کرده و سیر را به صورت ریز رنده کرده و به همراه جعفری به تابه می افزاییم. به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر جعفری و سیر آزاد شود.

مرحله 6

رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی رب و ادویه ها کاملاً از بین برود. سپس نخود فرنگی را به تابه می افزاییم.

مرحله 7

مواد میانی را به مدت 2 دقیقه تفت داده و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود و پوره سیب زمینی را آماده می کنیم.

مرحله 8

سیب زمینی های پخته شده را از قابلمه خارج کرده و پوست آنها را جدا می کنیم. سپس سیب زمینی ها را می کوبیم و کره را به آن اضافه می کنیم تا با گرمای سیب زمینی ها ذوب شود.

مرحله 9

خامه را به همراه شیر و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه حاوی سیب زمینی افزوده و به خوبی مخلوط می کنیم تا پوره سیب زمینی کاملاً نرم و یکدست شود. سپس قالب مورد نظر را با مقداری روغن چرب می کنیم.

مرحله 10

کف قالب را با یک لایه نازک از پوره سیب زمینی پوشانده و کاملاً صاف و یکدست می کنیم. سپس مواد میانی را روی آن ریخته و به آرامی پخش می کنیم. روی مواد میانی را با پنیر پیتزا می پوشانیم.

مرحله 11

مابقی پوره سیب زمینی را روی مواد میانی ریخته و کاملاً می پوشانیم. سپس روی پوره سیب زمینی را به دلخواه فرم داده و قالب را در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا پای چوپان به مدت 30 دقیقه کاملاً پخته شود.

مرحله 12

در صورت نیاز، گریل را روشن کرده تا روی پوره سیب زمینی طلایی و خوشرنگ شود. در نهایت قالب را از فر خارج کرده، پای چوپان را به دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم.