۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت سمبوسه در فر، خوشمزه و کم کالری درستش کن!

نکات و دستور پخت سمبوسه در فر، خوشمزه و کم کالری درستش کن!

سمبوسه‌ی پخته شده در فر یکی از انواع سمبوسه‌های متداول و خوشمزه است که به‌واسطه‌ی سادگی و سرعت تهیه، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این نوع سمبوسه، به‌دلیل پخت در فر و استفاده از روغن به‌مقدار کم، گزینه‌ی مناسبی برای افرادی با رژیم‌های غذایی خاص محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی سمبوسه‌ی پخته شده در فر می‌توان از طیف متنوعی از مواد اولیه و روش‌های متفاوت بهره برد که در ادامه به‌طور تفصیلی و مرحله به مرحله به شرح آن خواهیم پرداخت. بدین منظور همراه وبلاگ آموزشی کدبانو باشید تا با نحوه‌ی تهیه‌ی این نوع سمبوسه‌ی خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیب زمینی متوسط۴ عدد
پیاز۱ عدد
جعفری خرد شده۱ فنجان
گشنیز خرد شده۱ فنجان
تره خرد شده۱ فنجان
پیازچه خرد شده۱ فنجان
پودر تخم گشنیز۱ قاشق مربا خوری
خمیر یوفکا یا نان لواش۵ ورق یا ۵ نان
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
سس هالوپینو یا فلفل قرمزبه مقدار لازم
روغن زیتون برای سرخ کردن پیازها۲ قاشق غذا خوری
روغن زیتون برای رومال خمیرها۳ قاشق غذا خوری

سمبوسه در فر، خوشمزه و کم کالری درستش کن!

مرحله 1

ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و داخل یک قابلمه قرار دهید. سپس مقداری آب روی آن‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا سیب زمینی‌ها به مدت تقریبا ۴۰ تا ۴۵ دقیقه آب پز شوند.

مرحله 2

بعد مقداری سبزی جعفری، گشنیز، پیازچه و تره را تمیز بشویید، در سبد بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس با یک چاقوی تیز آن‌ها را ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله 3

در فاصله‌ای که سیب زمینی‌ها می‌پزند، یک پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید. سپس در یک تابه مقداری روغن زیتون بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید و پیازها را در آن سرخ کنید تا سبک شوند و رنگ آن‌ها کمی طلایی شود. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا زردچوبه در تابه رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند.

مرحله 4

بعد از این که سیب زمینی‌ها خوب پختند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا آن‌ها کمی خنک شوند. سپس پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را در یک ظرف بریزید، با گوشتکوب دستی کاملاً له کنید تا بافت آن‌ها یکدست و صاف شود.

مرحله 5

پیازهای پخته شده را روی سیب زمینی‌های له شده بریزید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. سپس سبزی‌های خرد شده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند. بعد از آن مقداری پودر تخم گشنیز را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند. در نهایت مقداری نمک و فلفل سیاه روی مواد بریزید و با هم خوب ترکیب کنید.

مرحله 6

تعدادی خمیر یوفکا را روی سطح صاف قرار دهید. اگر خمیر یوفکا در دسترس نبود، می‌توانید از نان لواش برای درست کردن سمبوسه‌ها استفاده کنید. مقداری از مواد را با قاشق بردارید و روی خمیر یوفکا یا نان لواش برش داده شده به شکل مستطیل قرار دهید. سپس خمیر یوفکا را مانند سمبوسه و با تا زدن‌های مثلثی شکل فرم دهید و همه مواد را به همین روش آماده کنید.

مرحله 7

با یک فرچه مقداری روغن زیتون را روی سمبوسه‌ها بمالید و سطح آن‌ها را کاملا با روغن زیتون رومال کنید. سپس سمبوسه‌ها را داخل سینی فر یا قالب مورد نظر بچینید و در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجاز‌ه دهید تا سمبوسه‌ها به مدت ۳۵ دقیقه در فر بپزند تا کاملا طلایی رنگ و مغز پخت شوند.

مرحله 8

در اواسط پخت و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، فر را خاموش کنید و سینی را از داخل آن بیرون بیاورید. سپس همه سمبوسه‌ها را برگردانید و دوباره سینی را در فر قرار دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دیگر بپزند و سمت دیگر آن‌ها هم طلایی رنگ شود.

مرحله 9

به جای فر می‌توانید از دستگاه هواپز استفاده کنید. دمای آن را روی ۱۸۰ درجه تنطیم کنید و سمبوسه‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در هواپز بپزید.

مرحله 10

بعد از پخت، سمبوسه‌ها را داخل ظرف بچینید و روی آن‌ها به دلخواه و سلیقه خودتان مقداری سس هالوپینو یا فلفل قرمز بریزید. سپس با چند برگ ریحان تازه تزئین کنید و به عنوان یک پیش غذای شیک یا فینگر فود پر طرفدار در ظرف مناسب سرو کنید.